Telebranchen: Vi har en udfordring

Det er manglende gennemsigtighed snarere end dårlige produkter, der er årsag til at forbrugerne nu har dumpet telebranchen nye forbrugerredegørelse. Telebranchen står overfor en kollosal udfordring, mener brancheforeninges direktør.

Direktør i telekommunikationsindustrien, Ib Tolstrup, mener, at telebranchen skal blive bedre til at kommunikere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ditte Bjerregaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke bare surt show - men også et problem, der skal løses. Direktør i telekommunikationsindustrien, Ib Tolstrup, understreger nu, at telebranchen skal blive bedre til at kommunikere - men også, at forbrugerne må vænne sig til et stort udbud af forskellige abonnementstyper, som det kræver tid at sætte sig ind i.

Reaktionen kommer efter at telebranchen tirsdag måtte indtage en sidsteplads i den årlige forbrugerredegørelse, hvor forbrugerne har forholdt sig til hvilke brancher, de anser for mest tillidsskabende. Og her står det aldeles jammerligt til i telebranchen, der er sunket ti pladser i forhold til tidligere år.

"Det smerte mig meget, at vi er sunket så langt i indekset. Det er er manglende gennemsigtighed, der får os til at falde så meget og vi skal forbedre vores overskuelighed ved at blive bedre til at beskrive de produkter, der sælges," siger Ib Tolstrup.

Han mener dog ikke, at det står slemt til - men fremhæver i stedet, at udbuddet af forskellige teleprodukter er vokset dramatisk, hvilket både er til skade og til gavn for forbrugerne. Det positive er, at Danmark har nogle af Europas billigste telepriser - og et udbud, hvor man med sikkerhed kan finde noget, der passer til en. Det negative er, at det er svært at få overblik.

"I Sovjetunionen havde man kun en slags telefonabonnement, der sjældent virkede, men til gengæld kunne man være sikker på, at man blev aflyttet. Dengang havde man fantastisk overskuelighed - men sådan er der ingen, der gerne vil have det i dag. Til gengæld har vi en kolossal udfordring i at lave noget, alle kan forstå - og vi må erkende, at abonnementsforholdene bliver mere og mere komplicerede med mange flere facetter," siger Ib Tolstrup.

Henover sommeren var det Telia, der blev ramt af en bølge dårlig omtale, efter at selskabet havde indført en række nye gebyrer midt mens folk var på sommerferie.

Et af disse gebyrer - det såkaldte PBS-gebyr - ville ikke engang PBS kendes ved. Telia fremhævede selv, at gebyrerne skal ses i sammenhæng med, at abonnementerne til gengæld er meget billige - men alligevel valgte en del kunder at forlade selskabet i protest over gebyrerne.

Telia-sagen er dog blot det nyeste eksempel på en dårlig tele-sag, der får reaktioner fra forbrugerne. Teleseselskaberne har over en kam fået heftigt kritik, fordi de ofte har lovet meget mere, end de kan holde. Det gælder eksempelvist hastigheder på mobilt bredbånd og ADSL-forbindelser, der langt fra altid lever op til det lovede.

Telekommunikationsindustrien er i øjeblikket i gang med at se på fælles retningslinjer for hvordan man beskriver de enkelte produkter, så forbrugerne ikke bliver unødigt forvirrede.