Telebranchen søger efter nye forretningsmodeller

Selv om der er enighed om, at digitalt indhold og tjenester bliver et kæmpe forretningsområde, mangler teleselskaberne fortsat at opfinde dem.

Teleselskabernes store skræk er, at teleprodukter og båndbredde i stigende grad bare bliver metervarer til ensartede priser, og kunderne bliver totalt ligeglade med leverandøren, ganske som tilfældet i store træk er med elektricitet, benzin og mælk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Modelfoto/Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hastighederne på nettet slår efterhånden toppen ud af skalaen, men der er fortsat langt mellem danske bud på de tjenester, der benytter sig af de ubegribelige hastigheder. Og det ser ikke umiddelbart ud til, at det er telebranchen selv, der kommer til at opfinde fremtidens forretningsmodeller for den digitale verden.

Paradokset omkring den veludbyggede bredbåndsinfrastruktur og den nærmest ikke-eksisterende kategori af danske virksomheder, der opfinder nye og innovative tjenester, der leveres via bredbåndet – som f.eks. tilfældet var med Skype – var blot et blandt utallige emner, der blev vendt på det, som bedst kan beskrives som telebranchens årlige »generalforsamling«.

Og mens det var småt med regulære nyheder på dette års Bredbåndsdage på ScandinaviaSAS-hotellet i København, var det faktisk i sig selv en nyhed, at der ikke er sket det store siden sidst.

Frygt for ligegyldighed
Telebranchen famler stadig i stor stil efter recepten på vækst i markeder, der er totalt mættede hvad teleprodukter angår – og især efter forretningsmodeller, der kan styre selskaberne uden om blot at blive såkaldte »bitpibes«, der er flere selskabers store skræk.

Bitpipes-begrebet dækker over, at teleprodukter og båndbredde i stigende grad bare bliver metervarer til ensartede priser, og kunderne bliver totalt ligeglade med leverandøren, ganske som tilfældet i store træk er med elektricitet, benzin og mælk.

Måske derfor var en forholdvis stor del af programmet for dettes års bredbåndsdage, hvordan branchen skal finde frem til økonomisk levedygtige modeller i en verden, hvor konkurrence og teknologisk udvikling efterhånden er på vej til at gøre netforbindelser gratis.

En af de mere kontroversielle oplægsholdere var Danske Banks teleanalytiker Poul Jessen, der gav elselskabernes drømme om at blive teleselskaber en ordentlig skuldertackling ved at fremhæve, at der fortsat er danske elselskaber, der tror, at de kan få en forretning til at løbe rundt med få tusinde kunder, altimens Europas største teleselskaber overvejer, om de er store nok til at overleve på længere sigt.

En af oplægsholderne var næstformanden i TDC – franskmanden Pierre Danon – benyttede også lejligheden til at slå et slag for at afskaffe de teleauktioner om f.eks. mobillicenser, som de senere år har drænet den danske og internationale telebranche for milliarder. Pierre Danon fremhævede samtidig, at internettet er i gang med at ruske totalt op i den måde, vi tager information til os.