Telebranchen lokker med dyre gaver

Lavere minutpriser eller højere bredbåndshastigheder er ikke længere nok for teleselskaberne i kampen om kunderne.

Mobil- og bredbåndsselskaber gør i stigende grad brug af ekstra gaver som weekendophold, mobiltelefoner eller en ny iPod for at få fat i nye kunder, skriver Jyllands-Posten.

Telia giver for eksempel 1.000 iPod Shuffles til en markedspris på 500-600 kr. væk til nye bredbåndskunder i øjebliket.

”Det skal være med til at få gang i vores bredbåndsforretning,” siger Ole Simonsen, adm. direktør og ansvarlig for Telias bredbånds- og fastnetforretning i Danmark, til Jyllands-Posten.

Det nordjyske mobilselskab M1 reklamerer med, at nye kunder får en Nokia 1110-mobiltelefon gratis, og Telekæden tilbyder i samarbejde med mobilselskabet Debitel at give nye kunder, der vælger et Debitel Triumf200-abonnement i august måned et gavekort på en miniferie for to i Danmark.

John Strand, der er adm. direktør i teleanalysefirmaet Strand Consult, mener, at det i sidste ende bliver kunderne kunderne selv, der skal betale for ekstra-gaverne, og af samme grund har Forbrugerrådet også tidligere været ude at advare mod at lade sig lokke af blændende sidegevinster, skriver Jyllands-Posten.

Nye markedsføringsregler betyder, at det siden 1. januar har været tilladt at bruge gaver.

Kilde: Jyllands-Posten