Telebranchen: Ja, prut bare telepriserne ned

Det ville være bekymrende, hvis det var umuligt at forhandle sig til bedre priser, mener de danske teleselskaber, som åbent erkender at have bedre tilbud klar i skuffen til kunder, der vil skifte.

Det kan simpelt hen ikke være rigtigt - jeg skifter teleselskab! Det udsagn kan få flere teleselskaber til at trække bedre tilbud op ad skuffen. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

Utilfredse kunder skal blot presse deres teleselskaber til at få en bedre ordning, ganske som man får et bedre tilbud, hvis man truer med at sige sin avis op.

Den danske telebranche erkender åbent, at den naturligvis har bedre tilbud i skuffen, hvis gode kunder truer med at forlade det enkelte selskab.

»Det er ikke meget anderledes, end at nogle kunder også forhandler sig til rabatter, når de køber tøj, computere, forsikringer, forhandler renter i banken eller vil opsige avisabonnementet,« siger direktør Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI), til Business.dk.

Forbrugerrådet: Meget dårlig praksis

Forbrugerrådet har kritiseret, at telekunderne bliver taget ved næsten og betaler overpriser, når det viser sig, at der faktisk findes bedre abonnementer i skufferne, blot man presser teleselskaberne lidt.

»Når man ringer ind og forhandler sig til et abonnement, som er halvt så dyrt, så er det jo tydeligt, at man som kunde før har betalt overpris. Der kan være tusindvis af kunder, som har de forkerte abonnementer.Det er en meget dårlig praksis, at man som forbruger skal true sit teleselskab for at få rimelige vilkår. Det viser jo bare, at man som loyal kunde bliver taget ved næsen,« sagde økonomi Martin Salamon fra Forbrugerrådet forleden til TV2 Nyhederne.

Afviser overpriser

Den udlægning afviser Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien, som tæller langt de fleste teleselskaber i Danmark, »3« dog undtaget.

»Kritikken er fuldstændigt uforståelig og udtryk for en grundlæggende manglende forstååelse for situationen på markedet. Prisniveauet for mobiltelefoni er blandt de laveste i OECD-landene, og når priskrigen på mobilmarkedet raser, er det da kun naturligt, at selskaberne forsøger at holde fast i kunderne. Der er på ingen måde tale om, at danske telebrugere betaler overpriser eller bliver taget ved næsen. Der var større grund til bekymring, hvis det ikke var muligt at opnå bedre vilkår eller priser efter en forhandling,« understreger Jakob Willer.

TDC har afvist at have skjulte abonnementer, mens Telia, Telenor og »3« bekræfter at have noget klar i skuffen, hvis det bliver aktuelt. I visse tilfælde kan man få halveret månedsregningen ved at presse på.