Telebranchen i åben priskrig

Få seks måneder trådløs opkobling til internettet kvit og frit. Danskernes jagt på mobile bredbåndsløsninger har kastet branchen ud i en opslidende priskrig.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På få måneder er priserne raslet ned og ligger nu på et niveau, der reelt koster selskaberne penge, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Når produkter gives væk gratis, er det svært at tjene penge,« siger Christoph Nørgaard, mobildirektør i TDC.

Han tøver ikke med at erkende, at kampen om kunderne har udløst en blodig priskrig. Andre selskaber forsøger ihærdigt at dæmpe meldingerne om priskrig. Alligevel er der enighed om, at de nuværende tilbud i markedet ikke levner plads til fortjenester.

»De priser, vi oplever lige nu, hænger simpelthen ikke sammen med de investeringer, teleindustrien har foretaget,« siger Allan Christiansen, adm. direktør i Telmore.

Ligesom TDC har Telmore været på banen med et tilbud om mobilt bredbånd til halv pris på selskabets i forvejen billigste løsning.

Selv om det virker drastisk, overgås det med flere længder af Skyline, som er en del af det Randers-baserede elselskab ELRO. Nye Skyline kunder får tilbudt en 2 Mbit-forbindelse gratis i seks måneder. Først herefter tikker taxameteret.

Samme tilbud har Telenor, som fik prislavinen til at rulle ved i efteråret at tilbyde selskabets kabelbårne bredbåndskunder et halvt års gratis forbrug af mobilt bredbånd.

Selv om Telenor er blandt de mest aggressive på markedet, peger Telenor-direktøren på, at krigen om kunderne først lige er begyndt.

»Selvfølgelig vil priserne på data falde. Det vil være underligt andet i takt med, at flere og flere vælger mobilt bredbånd,« siger Peter Berg.