Teleanalytiker: Mobil-markedet har også plads til Windows Phone

Det passer ikke, at smartphone-markedet skal deles mellem Android og iPhone. Der er rigelig plads til både tre og fire spillere, mener teleanalytiker.

Foto: DADO RUVIC
Nyheden om Microsofts køb af Nokias mobil-division ændrer drastisk på magtfordelingen på det globale mobil-marked. Windows Phone har haft svært ved at slå igennem, men markedet for mobile operativsystemer er endnu ikke mættet, mener teleanalytiker John Strand.

»Der er nogen, der mener, der kun er plads til to spillere. Det er jeg ikke enig i. Jeg mener, der er plads til både tre og flere spillere. Man er nødt til at kigge på det på et globalt plan, og der er plads til mange operativsystemer. Vi vil for eksempel se mobile operativsystemer i Kina, som aldrig kommer til vores del af verden,« siger John Strand til Version2.

Han mener ikke mobil-markedet kan sammenlignes med andre store software-markeder, hvor én eller to store producenter dominerer markedet. Mobil-markedet er mere fragmenteret, og ser man på det globale salg, er der stadig rum for flere aktører.

»Mit bud er, at du skal sælge omkring 100 millioner devices, før du kan skabe et bæredygtigt marked. Hvis du ser på det globale salg af mobiltelefoner, så er der stadig plads til flere operativsystemer på det her marked. Det kunne være regionale spillere eller nogen, der henvender sig til bestemte segmenter,« siger han til Version2.

Og med 7 millioner solgte enheder i første kvartal af 2013 og et samlet, historisk salg på under 50 millioner Windows-telefoner er der dog stadig et stykke vej til den milepæl, John Strand udstikker. Softwarepartner eller hardware-konkurrent?

Med Microsoft som konkurrent på hardware-delen af det globale mobil-marked skal eksisterende hardware-aktører tage stilling til, hvordan Microsoft skal behandles for eftertiden.

»Det interessante er, hvad det kommer til at betyde for Microsofts relation til de producenter, som gør brug af Windows Phone. Huawei, Samsung og HTC skal nu til at overveje, om de fortsat skal være i seng med Microsoft, eller om de udelukkende skal gå i seng med Google,« siger John Strand til Version2.

Læs også: Optimistisk Windows Phone-udvikler forudser stram styring af økosystemet - og vækst

I øjeblikket er Windows Phones markedsandel på 3,7 procent marginal i forhold til iOS og Android, men den fremgang, der dog har været, har primært været drevet af Nokias smartphones.

»Hardware-producenter er jo ikke religiøse. De er interesserede i at sælge hardware, og hvis de ser, at Windows Phone er ved at få volumen, så er de nødt til at være til stede i det marked,« siger John Strand til Version2.

Deltag i debatten på Version2