Techgiganter dominerer top 10 over verdens bedste varemærker

Syv på verdens top 10-liste over mest værdifulde mærker kommer fra teknologiverdenen.

Foto: Tobias Schwarz (Adidas), Aly Song (Apple), Drew Angerer (Microsoft), Mads Claus Rasmussen (Lego), Ralph Orlowski (Facebook), Facundo Arrizabalaga (Google), Kim Hong-Ji (Samsung), Lucy Nicholson (IBM), Kim Kyung Hoon (Amazon). Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vil du have succes på verdensplan og blive et kendt mærke, skal du producere teknologi. Syv af verdens ti bedste varemærker er fra teknologiverdenen.

Det fastslår den årlige »Best Global Brands«-analyse, hvor Apple, Google og Microsoft i rækkefølge indtager vinderskamlen og med internetgiganten Amazon som nummer fem, mobil- og TV-giganten Samsung som nummer seks, Facebook som nummer otte og IBM som tier.

Varemærkelisten udarbejdes af Interbrand på baggrund af, hvordan det gør virksomhederne økonomisk, hvilken indflydelse deres produkter har, og deres evne til at kunne sætte prisen op uden at skræmme kunderne væk.

Apple og Google har gennem fem år holdt fast i deres første- og andenpladser, men Microsoft er i år rykket frem som nummer tre. Kun Coca-Cola kan blande sig i top 5, nemlig som en klar firer.

Lego er eneste danske mærke

Ifølge Interbrands analyse er Apple-mærkets værdi vokset med tre procent til 184 milliarder dollars siden sidste år. Facebook, som er verdens største, sociale netværk, er til gengæld det hurtigstvoksende varemærke og er blevet 48 procent mere værd i forhold til sidste år, nu 48 milliarder dollars. Også Amazon vokser godt, nemlig 29 procent til 65 milliarder dollars i værdi.

Streamingtjenesten Netflix rykker ind på listen for første gang og besætter plads nummer 78.

Lego er det eneste danske mærke på listen. Klodsgiganten rangerer som nummer 67 på verdensranglisten. Sverige har tøjgiganten H&M med som nummer 23 og møbelkæden IKEA som nummer 25, mens hverken Norge, Finland eller Island er repræsenteret på listen.

Sportsgiganten Adidas, som har danske Kasper Rørsted som topchef, er også en af de få højdespringere. Adidas er nummer 55 og er gået 17 procent frem i værdi siden sidste år.

Læs mere: Se hele listen over verdens 100 mest værdifulde varemærker