Tech-iværksætterfirmaer finder albuerum i nicherne

For iværksættere giver det ofte et godt afsæt at begynde med et snævert fokus.

Accelerace Investor Day, hvor investorer møder iværksættere. Fra venstre: Christian Lund fra Templafy, Thomas Sugar fra Pinstriped og Rikke Biehl fra Delogue. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Et gammelt mundheld siger, at småt er godt. Og selv om drømmen ofte er at blive stor, ser talemåden også ud til at gælde, når det kommer til nye tech-virksomheder.

At arbejde i en niche kan nemlig have en række fordele. Ofte er det lettere at skabe sig et brand og at forstå sine kunders behov bedre end nogen andre. Det giver et billigere afsæt for at udvikle sit produkt end ved et bredere fokus med flere krav og er derfor ideelt til startups med begrænsede ressourcer. Det forklarer Søren Lottrup, partner i Accelerace, som hjælper iværksættere med at blive investeringsmodne.

»Det handler om at være noget for nogen. Og det handler om at være meget for få, frem for at være lidt for mange. Man kan selvfølgelig segmentere sig selv så langt væk, at markedet bliver for småt, men normalt vil jeg altid anbefale en virksomhed at begynde snævert og så med tiden brede visionen ud,« siger han.

Samme toner lyder fra virksomheden Delogue. Her har stifteren Rikke Biehl ud fra sine egne erfaringer i tøjbranchen skabt en platform til design- og produktudvikling, som løser nogle af de frustrationer, hun selv sad med engang. Selv om platformen i princippet ville kunne bruges i blandt andet reklamebureauer, arkitektfirmaer og sågar ingeniørvirksomheder, har Delogue med Rikke Biehls ord valgt hellere at være »én skarp kniv end en halvdårlig schweizerkniv«.

»Jeg oplever det som en kæmpe forretningsmæssig fordel, at man kender den niche, man går ind i. Vores kunder siger selv ordret, at det, at vi har siddet i samme stol som dem, har en stor effekt. De kan se det på vores løsning og høre det i vores dialog med dem. Vi forstår deres hverdag,« siger hun og ville af samme grund finde folk fra andre fagområder, hvis forretningen med tiden bevæger sig ind på nye markeder.

Erfaring fra en given niche kan nemlig give et netværk og en viden om kundernes behov, der kan være alfa og omega. Sammen med et iværksætterteams øvrige kompetencer og ideens mulighed for at vokse, er det derfor også noget af det, som investorer kigger efter i en virksomhed, forklarer både Søren Lottrup fra Accelerace og formanden for Dansk Iværksætter Forening, Christian Walther.

Fordelene findes, uanset om man fokuserer på bedemænd eller buschauffører, og det kan faktisk være svært at finde en tech-virksomhed, som ikke på en eller anden måde starter nicheorienteret, mener Christian Walther.

»Tech-virksomheder er generelt gode til at finde nicher, og man behøver ikke altid opfinde den dybe tallerken, som mange måske tror. Det kan være ganske udmærket at kaste sig ind på et marked, hvor der i forvejen er spillere, men hvor man måske kan gøre det lidt bedre, end de kan. Komme med et bedre produkt, en bedre pris eller en bedre organisationskultur. Et eller andet, der gør en lidt skarpere end de andre,« siger han.