TDCs medarbejdere spæner fra alle andre

TDC er det C20-selskab, der har den højeste indtjening per medarbejder. Ifølge topchef Carsten Dilling er det helt nødvendigt at øge medarbejder-effektiviteten, hvis teleselskabet skal klare sig i den internationale konkurrence.

TDC var i 2013 det C20-selskab, der havde den højeste indtjening per medarbejder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mandag løb TDCs teknikere ikke så stærkt, eftersom de gik i strejke på grund af utilfredshed med de igangværende lønforhandlinger.

Men ellers er telekoncernen faktisk det C20-selskab, der har den bedste medarbejdereffektivitet - målt på indtjeningen per medarbejder.

Det viser en regnskabsanalyse fra revisionshuset PwC, hvor de finansielle selskaber; Danske Bank, Jyske Bank, Nordea, Tryg og Top Danmark dog ikke tæller med.

Den årlige driftsindtjening per medarbejder er fra 2010 til 2013 steget fra 950.000 kroner til 1,1 million kroner. Mens omsætningen per medarbejder også ligger i den høje ende og er steget fra 2,4 til 2,7 millioner kroner.

Selvom tallene skal tages med et vis forbehold, fordi det er svært at sammenligne medarbejdereffektivitet på tværs af brancher, så viser de ifølge TDCs topchef Carsten Dilling, at teleselskabet har været igennem en positiv udvikling.

»De tal viser, at TDC har været rigtig god til at tilpasse omkostningerne til markedsudviklingen,« siger han.

TDC har været særdeles udfordret af benhård konkurrence på især mobilmarkedet de seneste år og øget regulering af teleselskabernes priser. Det har ifølge Carsten Dilling også gjort det nødvendigt at kræve mere af medarbejderne.

»Selvfølgelig kræver vi nok mere, fordi virksomhederne bliver mere og mere professionaliserede over tid og vi har også gennemført mange automatiseringer og der er ting, som vi ikke længere bruger manuelle ressourcer til i dag. Men der er mange ting i denne her cocktail. Og vi har hos TDC været igennem en stor transformation,« siger han.

Men den transformation har altså også betydet, at TDCs medarbejdere må kigge langt efter store lønhop.

Grunden til, at teleselskabets teknikere strejkede mandag var, at de i forbindelse med de kommende overenskomstforhandlinger har udsigt til en reallønsnedgang, eftersom deres lønstigninger sandsynligvis ikke kommer op på niveau med inflationen.

Og TDC's øverstbefalende lyder ikke som en mand, der har tænkt sig at bøje sig for de strejkendes krav. Ifølge Carsten Dilling er det »bydende nødvendigt«, at selskabet fortsætter med at løfte indtjeningen.

»Det er både i ledelsens, ejernes og medarbejdernes interesse, at TDC er en sund virksomhed, der har en fremtid. Og jeg vil bare sige, at vi er nødt til at gøre de ting på omkostningssiden, vi er i gang med,« siger han og fortsætter:

»Jeg kan godt forstå, at det ikke er populært. Men det er ikke nogen løsning at strejke, så det rammer vores kundeoplevelser. Det er kun at gøre rejsen endnu værre. Så det håber jeg meget, at vi hurtigt kommer videre fra.«

FLSmidth var i 2013 det C20-selskab, der havde den laveste indtjening per medarbejder på 80.000 kroner. Mærsk havde den højeste omsætning per medarbejder på knap tre millioner kroner, mens høreapparatkoncernen William Demant lå lavest med en omsætning på én million kroner per medarbejder.