TDC vil sætte strøm til 2.300 biler

Der er stadig kun meget få elbiler på de danske veje, men det vil måske ændre sig i den kommende tid. Nu har teleselskabet TDC besluttet at udskifte sin vognpark med elbiler.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDC har 2.300 biler med et årligt brændstofbudget på 32 mio. kr. Den samlede vognpark tilbagelægger 40 mio. kilometer om året, skriver ComOn.dk.

”TDC’s overgang til el-biler starter som et pilotprojekt, hvor TDC’ere, der fx skal til møde ude i byen, kan tage en el-bil i stedet for en taxa. Men på længere sigt er det TDC’s erklærede mål at, hele vognparken erstattes af el-biler i det omfang, teknologien tillader det,” siger Jess Ibsen.

Han er som koncern teknologidirektør den øverste ansvarlige for vognparken.

Der er allerede installeret opladere ved TDC's hovedsæde i København og de første elbiler ruller afsted derfra i denne uge.

Pilotprojektet skal bruges til at samle erfaringer, og de skal så bruges i den næste fase, hvor teleselskabets knap 500 personbiler skal udskiftes med elbiler.

Senere skal også de 1.800 varevogne køre på strøm. Det kræver dog at teknologien bliver videreudviklet, så rækkevidden for bilerne bliver længere.

Ifølge teleselskabet findes der endnu ikke egnede varevogne, der kører på el. Især i landområder med langt mellem ladestationer er den store udfordring, at el-bilernes rækkevidde stadig er forholdsvis begrænset.

”Men allerede i løbet af få år regner vi med at kunne udskifte en lang række af de varevogne, der primært kører i byerne, enten med rene el-biler eller med hybrid-biler, der kan skifte mellem elektricitet og traditionelt brændstof,” lyder meldingen fra Jess Ibsen.

En aktuel undersøgelse i USA viser, at elbiler stadig er for dyre for de fleste forbrugere. Den begrænsede rækkevidde og mangel på ladestationer betyder at kun meget få overvejer at anskaffe en elbil.

Det anslås at alternative biler vil udgøre mindre end 10 procent af markedet om fem år – og denne kategori omfatter ikke kun elbiler, men også hybrid-modeller og biler med "clean diesel" teknologi.