TDC vil ind på det norske mobilmarked

Teleselskabet TDC vil i løbet af 2016 forsøge at gå ind på det norske marked for mobiltelefoni gennem kabel-tv-selskabet Get, der blev købt i efteråret 2014. Det har selskabet oplyst i forbindelse med sin kapitalmarkedsdag onsdag.

Foto: Torkil Adsersen. Det er ikke en ny melding, at TDC også vil satse på de norske mobilkunder. Det blev allerede nævnt som en mulighed i forbindelse med opkøbet af Get i efteråret 2014, og i juni sidste år fortalte Get-chefen, at man var ved at gøre de indledende forberedelser.
Læs mere
Fold sammen

- Vi har set på det mange gange før, men sagt nej. Men nu hvor vi er en del af TDC-gruppen, så er mulighederne tilstede, siger Gunnar Evensen, der er direktør for Get og en del af TDC's direktion.

Get vil i første omgang satse på de 1,3 mio. kunder, som man har mulighed for at nå via sit nuværende netværk. Ifølge en undersøgelse af selskabet selv er omkring 60 pct. af dem interesserede i at vælge Get som mobiloperatør.

- Jeg tror, at markedet har plads til os. Det er et marked med to netværk, hvor Telenor og Teliasonera nærmest har delt markedet mellem sig. Jeg tror det eneste sted i Europa, hvor der kun er to netværk, er i Albanien, så jeg mener, at der plads til os, siger Gunnar Evensen.

Han bliver spurgt til, om Get vil have fat i de norske mobilkunder ved at tilbyde lavere priser end de nuværende i markedet, men her er svaret nej.

Get skal leje sig ind på en anden operatørs net gennem en såkaldt MVNO-aftale. Det kan enten være en af de to etablerede aktører, Teliasonera og Telenor, eller selskabet Ice, der er ved at bygge sit eget mobilnet, men ifølge Gunnar Evensen er udfordret i øjeblikket.

Det er ikke en ny melding, at TDC også vil satse på de norske mobilkunder. Det blev allerede nævnt som en mulighed i forbindelse med opkøbet af Get i efteråret 2014, og i juni sidste år fortalte Get-chefen, at man var ved at gøre de indledende forberedelser.

Get, der i dag kun tilbyder bredbånd og kabel-tv, havde sidste år en vækst på 10 pct. i omsætningen, som steg til 2786 mio. norske kr., og årene forinden har væksten også været tocifret.