TDC vil gøre private routere til hotspots

TDCs datterselskab Yousee er uger fra at lancere et helt nyt wifi-koncept, der vil lade Yousee's bredbåndskunder komme på nettet via andre kunders trådløse bredbånd.

Fremover skal man som TDC-kunde kunne bruge andre kunders wifi som hotspot. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde

Dermed slipper kunderne for at bruge deres dataabonnement på mobilen eller betale for internetadgang. Det skal øge kundeloyaliteten og fortsætte arbejdet for at flytte konkurrencen til andet end pris.

Produktet, der kommer til at hedde Yousee Wifi Spots får alle trådløse routere til at fungere i en dobbelt rolle. Dermed vil en Yousee-kunde kunne komme på nettet via andres kunders trådløse router. Optimalt set betyder det, at en Yousee-kunde vil kunne gå på nettet fra caféer, banegårde og andet uden at bruge deres mobilabonnement.

»Vores bredbånd skal være »bredbånd med indhold«. Derfor får man gratis musik og tv via vores abonnementer. Det vil vi gerne gøre let for folk at tilgå fra deres iPhones, tablets og bærbare PC'er uden, at de skal bruge deres mobildataabonnementer,« siger afdelingsdirektør i Yousee, Eva Tetsche, til Ritzau Finans og fortsætter:

»Derfor vil vi give dem den her ekstra mulighed for at kunne gå på nettet uden for deres hjem.«

Lavpraktisk betyder det nye produkt, at en Yousee-kunde vil kunne finde et trådløst netværk, der hedder Yousee Wifi, hvis der er en Yousee-bredbåndsrouter i nærheden. Det netværk vil så kunne tilgås via en kode, der skal tastes ind første gang, man tilgår den nye type hotspots.

BENHÅRD KONKURRENCE

Yousees kunder skal ikke have portemonnæen frem, for at kunne komme på Yousee Wifi, hvis første mål er at øge kundeloyaliteten og mindske kundeafgangen, kaldet churn i TDC-sprog.

»Vi har valgt ikke at tage penge for det, fordi vi er i et benhårdt bredbåndsmarked, der primært konkurrerer på hastighed og pris. Så vi vil gerne give kunderne merværdi i stedet for mere hastighed,« siger Eva Tetsche og fortsætter:

»Samtidig har vi en stor dækning i Yousee, så det giver god mening for os, mens nogle af vores konkurrenter vil have svært ved at rulle det her ud. Så det er ud fra en konkurrencemæssig betragtning, at vi ikke tager penge for det.«

Hun fortæller, at lignende produkter er udrullet andre steder i Europa, blandt andet i England, Tyskland, Belgien og Portugal.

»De selskaber, vi har snakket med, siger, at det har en god loyalitetsskabende effekt, og at kunderne er glade for det. Så vi venter faktisk, at det vil øge loyaliteten og mindske churn mærkbart,« siger Eva Tetsche.

KONKURRENCE MED 4G

Lanceringen af Yousee Wifi kommer i en tid, hvor TDC som hele kaster mange penge i at udrulle 4G-netværket, der giver en langt højere internethastighed for mobiltelefoner. Samtidig er der brug for, at mobildata bliver noget, som kunderne betaler mere for, så investeringerne og den forbedrede kundeoplevelse omsættes til en regnskabsmæssig fremgang.

Eva Tetsche er dog ikke nervøs for, at man mindsker sine kunders behov for 4G-adgang ved at skabe internetadgang for dem gratis i store dele af Danmark.

»Man kan godt argumentere for, at det mindsker behovet for 4G. Men Yousees bredbånd er jo ikke over hele landet, og produktet erstatter ikke roaming. Det er et hotspot, hvor du kan sidde et sted og gå på nettet. Hvis man flytter sig, så bliver man jo smidt af og skal logge på igen. Så det er to helt forskellige teknologier og produkter,« siger Eva Tetsche.

Hun understreger samtidig, at hastigheden på Yousee Wifi maksimalt vil være omkring 4 Mbit/s. Dermed vil det være markant langsommere end 4G, der giver hastigheder op til 100 Mbit/s

BESPARELSE

Mens Yousee ikke vil tage penge for produktet, er der positive effekter et hente, hvis det viser sig at blive en succes. Ud over den øgede loyalitet vil der være penge at spare på driften.

»Det er billigere for os at producere minutter på fastnettet i forhold til mobilnettet. Så hvis man kan sende trafik over på fastnettet, så sparer man faktisk nogle omkostninger,« siger direktøren.

Samtidig er der potentielle samarbejdsmuligheder med andre aktører i, at have så mange hotspots over hele Danmark.

»Man kunne godt forestille sig, at vi indgik aftaler med nogle af de aktører, der lever af at opsætte hotspots og tage penge for det. Der er ingen konkrete planer endnu, men der har været drøftelser,« siger direktøren.

LIGE OM HJØRNET

Konceptet og teknologien er allerede udrullet i otte mindre og mellemstore byer. I disse dage udrulles teknologien i København.

»Vi vil være færdige med udrulningen i løbet af april. I Slutningen af april vil vi være klar, og så vil vi begynde at markedsføre den nye mulighed,« siger Eva Tetsche.

Yousee har omkring 430.000 bredbåndskunder i Danmark og alle disse vil blive til et hotspot, medmindre en kunde aktivt selv går ind og frabeder sig, at hans eller hendes trådløse router agerer i dobbeltrollen.