TDC turde ikke vente

Danmarks største teleselskab rystede på hånden og brød den hellige ed mellem de fire store om at lade Onfone gå planken ud. TDC står styrket, vurderer analytikere.

TDCs koncernchef, Henrik Poulsen, turde ikke vente længere ved telefonen og købte onsdag Onfone. Arkivfoto: Linda Henriksen Fold sammen
Læs mere

TDC brød den hellige ed, som de fire store teleselskaber usagt havde med hinanden om ikke at købe mobilrebellen Onfone men lade den køre sig selv i sænk i et kæmpe hul i pengekassen.

TDCs koncernchef Henrik Poulsen præsenterede ellers ved onsdagens annoncering opkøbet til 300 millioner kroner som et tilbud, som TDC ikke kunne sige nej til.

Men både han og hans kollegaer i Telia, Telenor og »3« havde hidtil afvist at finde tegnebogen frem. Så selv om der onsdag lød lykønskninger til TDC for at slå hurtigt til, da Onfone mandag henvendte sig med sit tilbud, ser flere kilder, som Business.dk har talt med, handelen som udtryk for, at TDC ikke turde vente længere og derfor rystede på hånden, hvilket udløste Henrik Poulsens signatur på checken til Onfone.

»Lad dem gå planken ud«

Telenors nordiske koncerndirektør, Kristin Skogen Lund, sagde i februar direkte til Berlingske Business, at Onfone må gå planken ud.

»Nu kan det se ud, som om det ikke er så let for Onfone at sælge sig selv. Jeg håber faktisk, at dette bliver denne ene gang, hvor man må statuere et eksempel på, at det ikke går,« sagde hun.

TDCs Henrik Poulsen havde et par uger forinden over for Berlingske Business tilsvarende afvist at købe Onfone, som allerede dengang havde kostet TDC 200-300 millioner kroner i tabt omsætning.

»Jeg mener ikke, at et køb af Onfone er specielt relevant,« sagde han.

»3« afviste tilsvarende at ville købe Onfone af den blot 25-årige administrerende direktør Morten Strunge og hans medinvestorer, og direktør for hele mobilforretningen i Telia, Håkan Dahlström, forklarede over for Berlingske Business situationen således:

»Det danske marked består af vældig mange mindre aktører, som ikke ejer egen infrastruktur. Deres livskraft sætter jeg spørgsmålstegn ved. Derfor håber jeg, at kunderne ikke kommer i klemme. Men det er klart, at en del af de aktiviteter, vi ser, ikke er uendelige,« siger han til Berlingske Business.

En kamp mod tiden

Medvirkende årsag til TDCs hastværk med at få skrevet under er også, at Onfone snart skal fremlægge sit næste regnskab. Det vil med al sandsynlighed vise, at omsætningen ligger over 100 millioner kroner, hvilket ville bringe TDC i en klemme.

For så længe omsætningen er under 100 millioner, hvad det senest offentliggjorte regnskab viser, skal købet ikke godkendes af de danske myndigheder. Derimod ville myndighederne med stor sandsynlighed interessere sig voldsomt for konkurrencen på telemarkedet, hvis TDC købte et Onfone med over 100 millioner kroner i årlig omsætning. TDC dominerer nemlig i forvejen alle tele- og internetmarkeder i Danmark, hvor koncernen er størst på fastnet, mobiltelefoni, TV og Internet/bredbånd.

Henrik Poulsen anslog onsdag, at TDCs markedsandel nu vil vokse med mellem halvanden og to procent på mobilområdet.

TDC står styrket

Analytikerne er dog ikke i tvivl om, at TDC står styrket efter handelen.

»Vi er lidt overraskede over, at det lykkes TDC at købe Onfone. Onfone benytter Telenors netværk i Danmark, og set i det lys var Telenor den mest naturlige køber af Onfone. Vi ser dog opkøbet som positivt, da TDC opnår kontrol over endnu et stærkt forbrugerbrand (varemærke, red.) og samtidig kan sætte ca. 170.000 kunder ind i kundekartoteket,« siger Morten Imsgard, aktieanalytiker på telemarkedet for Sydbank.

Han mener, at købet samtidig lægger yderligere pres på Telenor og Telia, som er henholdsvis nummer to og tre i Danmark men på verdensplan blandt de ti største telekoncerner.

Særligt interessant for TDC er Onfones kundebases fokus på mobilt bredbånd.

»Vi ser mobilt bredbånd som en af de attraktive vækstnicher i det danske telemarked, der skal trække omsætningsvæksten i TDC fremadrettet. Set i det lys er det strategisk vigtigt, at TDC opnår en endnu stærkere position i netop dette segment af telemarkedet,« vurderer Morten Imsgard.

Samtidig vækker opkøbet bekymring.

»At et af de store mobilselskaber trods mange og ihærdige benægtelser alligevel ender med at købe Onfone øger vores langsigtede bekymringerne for konkurrencesituationen på mobilmarkedet. Den høje pris kan virke som en motivation for andre driftige iværksættere til at forsøge lykken med et nyopstart mobiltelefonselskab med det ene formål at sælge det til et af de eksisterende selskaber,« siger aktieanalytiker Lars Terp Paulsen fra Jyske Bank.