TDC-topchef: »Vi skal bare have is i maven og holde fast«

Frafaldet af TDC-kunder går ned i tempo, og ny satsning på ubegrænset adgang til e-bøger, film og musik vil - sammen med nye gebyrer - sikre, at TDC alligevel når sit mål for i år, siger Carsten Dilling.

TDCs topchef, Carsten Dilling, holder fast i sin opskrift for TDC. Arkivfoto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Foto: LISELOTTE SABROE

»Det er klart, at vi slet ikke er tilfredse med antallet af frafaldne kunder, men måned for måned er det færre og færre, og vi skal bare have is i maven og holde fast.«

Det siger TDCs topchef, Carsten Dilling, til Berlingske, efter at telegiganten torsdag morgen fremlagde sit 2.-kvartalsregnskab med endnu 36.000 færre fastnet- og 36.000 færre mobilkunder.

»Vi skal blive ved med at berige produkterne, investere i netværket og sikre en ordentlig kundeservice - hvad vi har haft nok at gøre med i 1. halvår, må jeg sige. Det er vi ikke tilfredse med, og derfor traf vi en ganske gevaldig beslutning og lægger kundeservicen ud til en stor professionel leverandør, der er vant til at betjene teleselskaber meget større end TDC. De penge, som vi sparer, kan vi bruge på, hvad der bliver tilbage i TDC - den første kundeserviceindgang og hele TDCs salgsmuskel,« siger Carsten Dilling.

Rydder op gennem prisstigninger

Han forsvarer det store frafald af kunder - 134.000 på et år:

»Vi har faktisk fået en sundere mobilportefølje, fordi vi metodisk på et år har taget 119.000 lavt eller ikke-forbrugende kunder ud ved at indføre ret markante prisstigninger på SIM-kort, der mest ligger i skufferne, og så er det klart, at kunderne siger op,« siger han.

Han fremhæver, at mens TDC godt nok har tabt omkring 1,9 procent i markedsandel, har Danmarks største telekoncern omvendt fastholdt en andel på 41,2 procent af værdien af det danske marked.

»Der er fortsat priskrig, og de prispunkter er ikke længere holdbare, hvis man skal kunne investere i en ordentlig kundeoplevelse og ditto netværk uden lige. Det er klart, at det skal koste SIM-kort, så det er en relativt bevidst strategi,« siger Carsten Dilling.

Sekscifret antal nye kunder gennem satsning

TDCs lavprisselskab Telmores nye satsning på - for 100 kroner oven i den normale abonnementspris - at levere ubegrænset adgang til musik, e-bøger og streamingtjenester som Netflix tegner lovende.

»Den vil helt givet på sigt give et sekscifret antal kunder, men det bliver ikke sekscifret i løbet af i år. Tilgangen af kunder ligger dog langt foran vor plan. Vi har fået flere end 20.000 nye kunder, og nu er omkring 50 procent fra andre TDC-mærker og 50 procent udefra mod 80 procent fra TDCs mærker i begyndelsen. Jeg tror meget på, at vi har fundet melodien,« siger TDC-topchefen.

Han forventer ikke en syndflod af flygtende fastnetkunder oven på en prisstigning på abonnementet på 30 kroner om måneden fra 1. juli, hvor TDC også indførte nye gebyrer, hvis man ikke afregner direkte med TDC men f.eks. bruger betalingsservice.

»Vi har haft den mest markante effekt af prisstigningerne, og der er ikke dramatisk flere opsigelser end på et normalt kvartal. Vi havde naturligvis regnet med lidt ekstraordinær afgang, men det ser faktisk fornuftigt ud, og prisstigningerne vil give et pænt skub i omsætningen for 2. halvår i forhold til 1. halvår. Derfor tror vi på at kunne komme i land med årsresultatet, selv om det kan synes lidt tungt at stabilisere omsætningen. Men til gengæld kan vi tjene penge!« fastslår Carsten Dilling.

YouSee kommer tilbage

Han tror omvendt ikke, at hans konkurrenter - Telenor, Telia og »3« - kan være tilfredse med deres regnskaber, som kom i løbet af juli.

»Kollegaerne kan ikke være tilfredse med deres resultater. Telenor har f.eks. høvlet halvdelen af sin indtjening. Det er ingen farbar vej for at drive forretning i Danmark med så dramatisk et indhug. Så på et tidspunkt må de også komme efter den model, som vi forfølger. Vi holder fast i opskriften. Det vil jeg gerne sende et meget klart signal om,« siger Carsten Dilling.

Men hverken TDCs nordisk forretning eller kabel-TV-selskabet YouSee fremstår længere med samme pudsede glans som hidtil som dem, der tjener pengene til TDC?

»Det kan du have ret i. Men YouSee skal nok komme fint tilbage med de nye tiltag, som kommer. Vi kan bare ikke lave om på, at værdien af hver omsætningskrone i YouSee bliver ringere, fordi indhold og rettigheder stiger i pris. Men vi kan lave en stærk forretning,« siger han.

4G dækker nu 85 procent af danskerne

TDC-topchefen fremhæver også, at TDC konstant udbygger sine net. Ved at gøre fibernet til de primære færdselsårer på fastnetsiden dækker TDC en stadig større del af Danmark med internethastigheder på 50 og 100 megabit i sekundet, så mange efterhånden kan få fordoblet hastigheden på deres netforbindelse.

»På mobilsiden dækker vi nu 85 procent af befolkningen med 4G, som samtidig tilfører større robusthed og kapacitet. Det sikrer samtidig 3G-nettet en ganske betydelig tilførelse af kapacitet og båndbredde,« siger han.

Opgraderingen og udbygningen af TDCs mobilnet skal være på plads i februar 2015, mens Telia og Telenor i fællesskab satser på at være færdige med deres nu fælles net ved årets udgang.