TDC-topchef: Vi er nu en underholdningsmaskine

Væddemål og filmleje over nettet skal bygges ind i TDCs TV-flade, og det nylige milliardopkøb i Norge skal sikre TDC bedre indkøbspriser, siger Carsten Dilling.

TDCs topchef, Carsten Dilling, har med opkøbet af det norske kabel-TV-selskab Get ændret på hele TDC-koncernens fokus. Arkivfoto: Mads Nissen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen

TDC er ikke længere et teleselskab men en nordisk underholdningsmaskine, hvor væddemål og filmleje over nettet skal skabe den vækst, som lige nu mangler. Yderligere opkøb kan også komme til.

Det siger TDCs topchef, Carsten Dilling, efter at Danmarks største telekoncern for to uger siden købte Norges næststørste kabel-TV-selskab Get for 12,5 milliarder kroner.

»Fremadrettet er vi et ledende hjemmeunderholdningsselskab, hvor det tidligere fokus var på kommunikationsdelen. Det har vi ikke tidligere sagt så klart. Men vi skal indstille os på, at vi er i indholds- og underholdningsbranchen. Vi skal give kunderne bedre oplevelser end bare tale og data. Vi kan se, at kunderne vælger os på grundlag af TV-tjenesten. En stærk TV-tjeneste med et underholdningsunivers er måden at konkurrere på,« sagde Carsten Dilling på årsmødet i Dansk Industris brancheorganisation for IT- og televirksomheder, ITEK.

Bedre TV-indkøb med mere vægt

TDC har endnu ikke overtaget Get men forventer at gøre det inden for en måned, når de norske konkurrencemyndigheder har sagt god for købet. TDC satser på, at de ekstra norske 500.000 kabel-TV-kunder sammen med YouSees egne 1,2 millioner vil gøre det muligt at lave bedre og billigere aftaler med TV-udbyderne.

»Vi har købt Get for at prøve at kopiere TDC i storskala ind på det norske marked. TDC-koncernen kan lære meget af Get. Vi har faldende omsætning og er presset på indtjeningen. Get har i ti år haft vækst og en endnu stærkere indtjeningskurve. Det er første gang, at vi går ind på forbrugermarkedet i Norge, og med YouSee bliver vi Nordens største kabel-TV-selskab. På TDCs net i Norge har vi desuden direkte adgang til 5.000 erhvervskunder. Fremadrettet får vi op mod 40.000 i vort opland. Vi skal have det allerbedste ud af det meget store opkøb,« forklarede TDC-topchefen.

Væddemål på TV-skærmen

Han agter at koble den nye sportsvæddemåls- og kasinotjeneste Bet25, som TDC sammen med en kreds af iværksættere fra spillebranchen etablerede i marts i år tættere sammen med de TV-kanaler, som TDC leverer.

»Vi skal stille vor kundebase til rådighed for Bet25.dk, som måske sågar skal ind i vore store mærker, TDC og YouSee. Den endegyldige mission er at bygge Bet25 ind, så man kan se Bet25.dks tjenester, mens man ser en fodboldkamp,« forklarede Carsten Dilling.

I forvejen har TDC et tæt samarbejde med e-bogstjenesten Mofibo, som den tidligere Onfone-direktør Morten Strunge oprettede. Mofibo er sammen med flere magasiner, to aviser og TV 2 Play, HBO og C-More en del af den tillægspakke, som TDCs lavprismobilselskab Telmore sælger som Telmore Play for 100 kroner om måneden oven i det dyreste Telmore-abonnement.

Vil være størst på filmleje

Snart lancerer TDC enkeltfilmleje over nettet under navnet Blockbuster, som TDC har købt rettighederne til i Danmark.

»Vi vil skabe den absolut mest populære og potente portal for leje af film enkeltvis gennem Blockbuster, så det kan ses på alle former for udstyr. Det vil give den rigtige kombination med TV-udbuddet og TV-pakkerne, som vi har nu,« sagde TDC-topchefen.

Han gennemgik, hvordan tele- og kabel-TV-giganter i USA og Storbritannien har købt ind og op for mange milliarder kroner for at kunne levere et bredere underholdningstilbud til deres kunder.

»TDC har ikke de samme ressourcer. Vi er lidt mere ydmyge. Jeg siger ikke, at vi ikke en dag kan ende dér, men det kan være, at det skal ske gennem partnerskaber eller lignende,« sagde Carsten Dilling.