TDC tjener milliarder på elementær service

Hvis din telefon ikke virker, skulle man mene, at TDC ikke leverer det produkt, du har betalt for. Alligevel scorer selskabet kassen på serviceaftaler, hvor forbrugere og virksomheder betaler ekstra for, at TDC retter fejl hurtigt.

Ifølge Jyllands-Posten har serviceaftalerne udviklet sig til en lukrativ forretning for TDC, der scorer op mod 1,3 milliarder kroner på produktet. Serviceaftalerne består blandt andet i, at TDC garanterer at sende en tekniker ud inden for et bestemt antal timer efter, at fejlen er opstået. Jo hurtigere reaktion, jo dyrere pakke.

Ifølge Jyllands-Posten har hver tredje TDC-kunde tegnet et serviceabonnement, for at få hurtig hjælp, hvis telefonen svigter.

Teleeksperten Torben Rune fra Netplan er bekymret over udviklingen

»Lovgivningen gør, at TDC har pligt til at levere den første fastnettelefon til hver privat husstand i Danmark. Men det betyder også, at de skal levere service på telefonen og forbindelsen,« siger han til avisen. Det betyder, at danskerne slet ikke burde have behov for at betale ekstra, for at få det klaret.

TDC har tilbudt produktet siden 2004.