TDC sparer sig til et godt regnskab

Besparelser har været en del af TDCs langsigtede strategi, siden Henning Dyremose stod i spidsen for den danske telegigant. Ifølge analytiker er det også en af hovedårsagerne til, at selskabet fredag kunne præsentere et tilfredsstillende regnskab.

TDC-analytiker Morten Imsgard anerkender TDCs fine halvårsregnskab, men vurderer, at årsagen til de fine tal mere skal findes i koncernens besparelser. Fold sammen
Læs mere

TDC fremlagde fredag et tilfredsstillende regnskab, hvor omsætningen for hele koncernen steg i 1. halvår 2010 med 2,2 procent, og driftsresultatet for TDCs nordiske aktiviteter voksede med 3,2 procent. Størst succes havde TDCs kabel-TV-selskab, hvor det samlede kundetal voksede til 1,28 millioner kroner.

Læs også: TDC fortsætter fremgang

TDC-analytiker Morten Imsgard anerkender TDCs fine halvårsregnskab, men vurderer, at årsagen til de fine tal mere skal findes i koncernens besparelser.

”TDC formår stadig at spare sig til en voksende bundlinje. Det er ikke en bundlinje, der er drevet af fremgang i butikken, men mere af en kontinuerlig effektivisering, hvor medarbejderfyringer naturligt har haft en stor indvirkning. Men sådan bliver man nødt til at operere, når man befinder sig på et forretningsområde, hvor der normalt ikke er den store vækst,” siger han til Business.dk.

En af de helt store udfordringer for TDC har været, at få bugt med hullet, hvor kundestrømmen af fastnetkunder nærmest fosser ud. Her har TDC ifølge Imsgard gjort det flot.

Læs også: TDC lægger fem mia. i Schweiz

”Jeg synes faktisk at TDC indtil videre har vundet kampen mod tabene af fastnetkunder, som man har formået at migrere over på andre produkter. Det handler selvfølgelig om at holde fastnetkunderne i butikken, for kampen mod fastnetflugten bliver tabt før eller siden. Men TDC-varemærket er stadig stærkt, og de formår, trods relativt høje priser, også at trække kunder til. Især YouSee-varemærket er godt. Derudover glemmer mange, at nogle af de billigere mobilkonkurrenter er ejet af TDC. På den måde har de en bred palet af kundegrupper. Markedsandelen indenfor mobilt bredbånd er dog kun 30 procent, og det er et område, hvor de gerne vil have en endnu stærkere position.”

Schweizisk forretning skal bane vej for et salg

En af TDCs helt store akilleshæle den senere tid har været det mislykkede fraslag af det schweiziske datterselskab Sunrise. Konkurrencemyndigheder i Schweiz satte i sidste øjeblik en stopper for salget. Men på trods af at have en ufrivillig klods om foden har TDC formået at skabe en pæn omsætning i Schweiz.

Læs også: TDC: Hurra, færre siger op!

”En af de helt store udfordringer for TDC er at få overbevist investorerne om, at det en god ide at have et ben flagrende nede i Schweiz. For et par måneder siden sagde de nemlig også, at det var en rigtigt god ide at sælge selskabet. Set i det lys er det positivt, at TDC præsenterer omsætnings- og indtjeningsvækst i den schweiziske forretning. Men det er en strategisk konsekvens af, at man ikke kan komme af med selskabet,” siger Morten Imsgard, der vurderer, at en succesfuld schweizisk forretning kan bane vej for et salg af selve TDC.

”Det er mit indtryk, at der er taget en overordnet beslutning om, at kapitalfondene ikke længere skal eje TDC. De håber nu på, at forretningen i Schweiz bliver så god, at de kan komme ud. Spørgsmålet er så, hvem der så skal være ejere. Man skal enten ud på aktiemarkedet, eller også skal der nogle helt andre spillere på banen.”

Fem britisk-amerikanske kapitalfonde, som siden 2006 har ejet TDC, og det var ventet, at fondenes andel af aktierne, som ca. udgør 87 procent, skulle sælges i maj eller juni. Men det er nu udsat til formentlig sidst på året.