TDC siger farvel til 800 ansatte

Den hidtil største udlicitering betyder, at en stor del af TDCs kundeservice fremover skal håndteres fra London og Sønderborg for at spare penge.

TDCs topchef, Carsten Dilling, fortsætter udliciteringen i Danmarks største telekoncern for at få en bedre økonomi. Nu kommer turen til en del af kundeservice. Arkivfoto: Mads Nissen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen

800 ansatte i landets største telekoncern, TDC, får her til middag besked om, at de til efteråret får ny arbejdsgiver, når TDC udliciterer sit kundecenter for at spare penge og nedbringe ventetiden.

Det er den største udlicitering, som TDC til dato har gennemført. Meddelelsen kommer dagen, før TDC fremlægger sit regnskab for 2. kvartal, hvor der vil være stort fokus på, om kunderne fortsat forlader TDC i stor stil.

Det er den internationale callcenterudbyder Sitel, som skal overtage kundeservicen fra 6. oktober. Her flytter omkring 800 TDC-medarbejdere i København, Aarhus og Sønderborg - svarende til hver tredje i TDCs kundeservice - med. Det er især ansatte i supportafdelingen, som giver praktisk hjælp til kunderne med opsætning, fejlretning og spørgsmål til regningerne, der skal skifte arbejdsplads.

TDC lover, at »alle medarbejdere fortsætter umiddelbart på uændrede løn- og ansættelsesvilkår, ligesom de indtil videre vil skulle arbejde i de samme lokaler« hos TDC, hvor de hidtil har arbejdet.

Men Sitel vil gradvis flytte stillinger fra København og Aarhus til Sønderborg og fra foråret 2015 også til London. Flytningen vil ske inden udgangen af 2015.

TDC har i alt 1.850 kundeservicemedarbejdere.

»Det er en meget stor beslutning, men et faktisk beløb kan jeg ikke sætte på, det afhænger af en masse faktorer. Tre ting har været vigtige for os. Først og fremmest at sikre, at vi får løftet den kundeoplevede kvalitet, f.eks. tilgængeligheden på telefon eller ved at skrive til os skal blive markant bedre. Vi ønsker også at gøre dette, fordi vi løbende tilpasser vore omkostninger til den virkelighed, som vi opererer i. Der er overkapacitet i markedet, og der er pres på priserne, og derfor skal vi bringe omkostningerne ned. Men de penge, som vi sparer, skal vi reinvestere. Vi har store planer i forhold til digitalisering af også kundevendte funktioner. De sparede penge skal også investeres i de mange medarbejdere, som er i TDC, og derfor skulle vi finde en samarbejdspartner, som kan sikre, at det sker så gunstigt som muligt. Derfor er det enormt positivt, at Sitel sikrer, at medarbejdere kan fortsætte på samme lønvilkår,« siger koncerndirektør Jens Aaløse fra TDC, som har ansvaret for omlægningerne.

Men det er vel lettere tvivlsomt, at alle medarbejderne flytter med til nye arbejdssteder?

»Der er en sandsynlighed for, at ikke alle flytter med. Men halvdelen af de 800 medarbejdere - omkring 350 - sidder allerede i dag i Sønderborg, og 300 andre arbejder i Aarhus, hvorfra der ikke er så langt til Sønderborg. Endelig er vi i den gunstige situation, at der i hele vort callcenter er en stor omsætningshastighed blandt medarbejderne, og det vil derfor være naturligt, at de, der ikke kan tage med til Sønderborg eller London, kan få et fremtidigt job her,« siger han.

Hvor mange af de 800 forventer du så at få tilbage igen?

»Det ved jeg ikke. Sitel har flere hundrede skandinaver siddende i London, og der er mange unge, som gerne vil tage til London og uddanne og kvalificere sig, inden de vender tilbage,« siger Jens Aaløse.

Berlingske kunne allerede i januar fortælle, at TDC-ledelsen med topchef Carsten Dilling i spidsen inden udgangen af marts ville begynde at træffe de første beslutninger om at udlicitere mere og dermed have færre ansatte i Danmarks største telekoncern fremover. Her bekræftede Carsten Dilling, at det kan betyde færre ansatte i TDC.

Samtidig slog han dog fast, at TDC også har planer om at tage opgaver, som i dag ligger ude i byen, hjem igen, fordi de kan løses bedre internt.

Inden slutningen af 2014 skal samtlige dele af TDC være gået igennem for muligheder.

TDC er under øget pres. På et år - frem til udgangen af marts 2014 - har TDC mistet 163.000 mobilkunder og på to år 250.000 mobilkunder. Omsætningen dykkede i 1. kvartal for første gang i to år under seks milliarder kroner, men overskuddet voksede alligevel på grund af omstruktureringer. Analytikere er dog i stigende grad bekymrede for, om TDC fortsat vil kunne finde besparelser til at sikre fremdriften og dermed udbyttet til aktionærerne.

For nylig åbnede TDC et nyt callcenter i Flensborg, hvor lønnen er lavere end i Danmark.

Siden Henning Dyremoses tid som topchef i TDC har selskabet haft et såkaldt »overtallighedsprogram«, hvor arbejdsstyrken nedsættes med omkring fem procent af medarbejderne hvert år. Dansk Metal, som organiserer størsteparten af de TDC-ansatte, har i en såkaldt borgfredsaftale med TDC sikret sig, at flest muligt omskoles til at kunne håndtere andre arbejdsopgaver i takt med, at større og større dele af televerdenen digitaliseres, og der derfor er brug for andre kompetencer.

TDC udliciterede for nogle år siden sine mobilnet til svenske Ericsson, som i marts i år måtte overdrage tøjlerne til kinesiske Huawei, verdens næststørste mobiludstyrsleverandør efter netop Ericsson, fordi Huawei kom med et endnu mere favorabelt tilbud til TDC.

Tidligere har Carsten Dilling udliciteret al TDCs IT til indiske Tata, som samtidig overtog cirka 300 ansatte.

TDCs nærmeste konkurrent, norskejede Telenor, måtte i juni 2012 opgive at udlicitere sin kundeservice med 625 medarbejdere som planlagt og måtte dermed sige farvel til den store besparelse, som lå i kortene. Siden har Telenor i april i år indført døgnbemandet kundeservice for at holde fast på kunderne.

Sitel har 56.000 ansatte i 23 lande. Meget af supporten i de nordiske lande varetages i dag fra London. I dag er der omkring 100 ansatte i Sitels danske afdeling i København. Sitel kom til Danmark i 2002.