TDC sender kabel-TV i kamp med elselskaber

Et samarbejde med de konkurrerende elselskaber vil ske gennem TDCs kabel-TV-selskab, siger koncernchefen, som afviser at sælge kabel-TV-selskabet.

Det bliver TDCs kabel-TV-selskab, der skal sendes ud i frontkrigen med elselskaberne - og måske forhandle samarbejde på plads på udvalgte områder. Kabel-TV-selskabet tog i sidste uge navneforandring til YouSee for at skille det ud fra selve TDC i kundernes bevidsthed.

»Hvis TDC skal gøre noget proaktivt med elselskaberne, er det YouSee, der gør det. De er vant til at samarbejde, og hvis de finder en god ide, som kan give noget sammen med elselskaberne, så får de lov til det,« siger Jens Alder, koncernchef i TDC.

TDC venter selv, at den helt store fremgang i de kommende år skal hentes på netop kabel-TV-området. Omsætningen hos YouSee skal årligt vokse med 9,5 procent frem til 2010.

Jens Alder understreger, at TDC tager elselskabernes milliardinvesteringer i fibernet alvorligt. De vil nemlig levere både TV, telefoni og Internet gennem et og samme fiberkabel og altså være i direkte konkurrence med TDC om privatkunderne.

»Elselskaberne er konkurrenter, som vi skal tage alvorligt. De investerer aggressivt og bruger penge på en måde, som vi aldrig ville gøre. Men fordi man lægger et fiberkabel ned, betyder det ikke, at man er en televirksomhed - man er blot et graveselskab med penge. Vi er ikke interesseret i at investere i elektricitetsforsyning,« understreger Jens Alder.

Selv om YouSee nu officielt er uden TDC-navnet, vil det stadig være kabel-TV-selskabet, der forhandler TV-rettigheder hjem til hele TDC-koncernen, uanset om programmerne skal sendes på et fjernsyn, en PC-skærm eller en mobiltelefon.

Ikke til salg
TDCs dominerende stilling på det danske tele- og TV-marked betyder, at kabel-TV ikke må smelte sammen med resten af koncernen. Det har myndighederne nedlagt forbud mod.

»Vi vil ikke sælge kabel-TV-selskabet. Det er en vigtig del af TDCs samlede bredbåndsstrategi i Danmark. Og da vi ikke er interesseret i at sælge og ikke må integrere selskabet, håndterer vi kabel-TV ved siden af TDCs forretning. Kabel-TV har sit eget net, har en anden type af kunder, nemlig bolig- og antenneforeninger, og sælger en helt anden type produkter, som f.eks. ikke er landsdækkende. De skal have lov til at køre anderledes end den øvrige virksomhed,« siger Jens Alder.

Til gengæld må selskabet ikke bære TDC-navnet.

»Det forvirrer kunderne, så vi forlangte et navneskifte. Det var ikke kabel-TVs eget ønske at få nyt navn,« siger koncernchefen.

TDC-koncernen og YouSee vil dog fortsat koordinere investeringerne, så begge selskaber f.eks. ikke graver kabler ned ved siden af hinanden.