TDC-selskabs salg er ulovligt

Det er ulovligt at tvinge internetabonnenter til også at skulle købe TV. Det er meldingen fra Norges forbrugerombudsmand til TDCs nyligt opkøbte norske selskab.

TDC købte for nylig Norges næststørste kabel-TV-selskab Get, som nu er kommet i forbrugerombudsmandens kløer for at påtvinge internetkøbere en TV-forbindelse. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kabel-TV-selskab, som TDC for en måned siden købte i Norge, overtræder loven ved at gøre det umuligt at købe en internetforbindelse uden samtidig at blive påtvunget et TV-abonnement.

Det fastslår den norske forbrugerombudsmand, som derfor har bedt det nu TDC-ejede Get om at stoppe med den trafik.

TDC betalte 12,5 milliarder kroner for Get, som er Norges næststørste kabel-TV-selskab, og TDC-ledelsen har siden gentagne gange fremhævet Gets markedsposition som særdeles gunstig for TDC-koncernen.

Urimeligt ikke at kunne vælge fra

»I dag har alle brug for netadgang, men for mange er TV ikke længere et nødvendigt gode. Det er urimeligt, at forbrugerne ikke kan fravælge ekstraomkostninger for TV-signalerne,« siger forbrugerombudsmand Gry Nergård ifølge det norske nyhedsbureau NTB.

Også det Telenor-ejede Canal Digital har fået besked om, at sammenkoblingen i salget skal ophøre.

Omkring halvdelen af alle norske husstande, som har bredbåndsforbindelse, får den gennem kabel-TV-nettet.

Get afviser lovovertrædelse

»Vi mener ikke, at dagens ordning er et brud på markedsføringsloven, og at dagens praksis ikke skal ændres på grund af dette, men at nye kundeløsninger skal fremkomme gennem konkurrence mellem udbyderne og i dialog med kunderne,« siger Gets direktør for samfundskontakt, Øyvind Husby, til NTB.

Forbrugerombudsmanden har givet Get og Canal Digital en frist til 3. december til at svare på kravet om at skille TV- og internetsalget ad.