TDC-selskabet Telmore skærper mobilkrigen

Lavprisselskabet Telmore forsøger at kapre tusindvis af nye kunder ved at give en måneds gratis mobil-abonnement med den attraktive pakke med film, musik, e-bøger og aviser oveni. Telenor lokker med store rabatter på de dyre Apple- og Samsung-telefoner.

Administrerende direktør Rasmus Busk fra Telmore spiller hårdt ud med gratis introduktion til den store mobil- og mediepakke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDCs lavprismobilselskab Telmore åbner en helt ny flanke i den mobilkrig, som selskaberne ellers officielt gennem over to år har forsøgt at stoppe, ved at forære en måneds gratis mobilabonnement væk med den nye kæmpe pakke af ekstra film-, musik-, magasin- og e-bogstjenester.

Fra mandag morgen vil alle – uanset om de er Telmore-kunder eller ej – kunne oprette sig som mobilkunder hos Telmore og få den første måned gratis. Ikke blot er selve mobilabonnementerne med tale og data gratis, det er også den såkaldte Telmore Play-pakke, som ellers koster 100 kroner ekstra oven i mobilabonnementet og giver ubegrænset adgang til en række aviser, en række magasiner, e-bøger fra bogtjenesten Mofibo og film og TV-serier fra HBO Nordic, TV 2 Play og CMore.

»Vi åbner en ny flanke i mobilpriskrigen men sætter fokus på indhold. Vi har valgt at give Telmore Play kvit og frit og helt gratis uden nogen form for bindinger i en måned, og hvis man derefter ikke vil fortsætte, ringer man bare til os, og så stopper vi abonnementet. Det er vor måde at svare tilbage på, hvad der foregår. Vi vil gerne have folk til at prøve at bruge disse ting. Det er svært for mange at forstå, hvis ikke de selv har haft det i hænderne,« siger Rasmus Busk, Telmores administrerende direktør, til Berlingske.

Telmore Play blev lanceret i juni og blev rost af analytikerne for at være en nyskabelse, som godt kan flytte mange kunder. Rasmus Busk sagde ved lanceringen til Berlingske, at han forventer et sekscifret antal nye kunder – et tal, som TDCs topchef Carsten Dilling bekræftede over for Berlingske, da seneste TDC-kvartalsregnskab kom for et par uger siden.

»Vi har fået næsten 25.000 kunder på ni en halv uge. Det er gået rigtigt stærkt. Langt de fleste bliver heldigvis hængende, betaler de 249 kroner for grundabonnement og Telmore Play oveni og aktiverer rigtigt mange af produkterne. Derfor sætter vi nu yderligere turbo på, og vi forventer da et yderligere løft i kundetilgangen, som lige nu er på 1.000 om ugen, men som vi da gerne vil hæve med minimum 50 procent,« siger Rasmus Busk.

Halvdelen af de nye kunder kommer nu fra andre dele af TDC-koncernen, hvor det i begyndelsen var 80 procent.

»Jeg tror meget på, at vi har fundet melodien,« sagde Carsten Dilling ved regnskabsfremlæggelsen.Telenor, som er Danmarks næststørste teleselskab, gik tidligere på ugen ud og lokkede med store rabatter på dyre Apple- og Samsung-telefoner for at få flere kunder i butikken ved, at familier samler mobilabonnementerne på én regning. Dermed kan man købe iPhone- og Galaxy-telefoner med rabatter på 800-2.000 kroner. Ifølge Telenors kommercielle direktør, Lars Thomsen, har Telenor allerede fået »et femcifret antal kunder« på det nye abonnement, som blev indført i april. I marts begyndte Telenor at forære gratis data-SIM-kort med 200 megabyte data om måneden væk, så man kan prøve Telenors og Telias fælles mobilnet.

Analytikerne, som følger TDC-aktien, havde mange lovord ved lanceringen af Telmore Play, men flere påpeger, at enten har Telmore og dermed TDC lavet en ualmindeligt god aftale med leverandørerne af tjenesterne, eller også koster hver kunde TDC-koncernen solide tilskud.

»Det kan faktisk godt hænge økonomisk sammen og ser ud til at blive en fin forretning for os,« siger Rasmus Busk, der ikke vil ud med detaljer om Telmores aftaler.

Det er – ikke overraskende – især film- og musiktjenesterne, der trækker i Telmore Play.

»Dem kender folk bedst, men jeg er overrasket over, hvor mange der bruger bogtjenesterne, magasinerne og aviserne,« siger han.