TDC presset til mere udlicitering

Giganter som Google og Netflix presser Danmarks største teleselskab til at tilpasse sig og se på, om flere områder kan lægges ud i byen. Ellers taber vi, siger koncernchef Carsten Dilling.

Konkurrencen fra blandt andet Netflix og Google, tvinger TDC til at kigge på alle områder for at blive både mere effektive og fleksible over for kunderne, erkender TDCs koncernchef Carsten Dilling. Arkivfoto: Preben Madsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Konkurrencen fra udenlandske teknologigiganter presser Danmarks største telekoncern, TDC, til at udlicitere mere og dermed have færre ansatte fremover.

Allerede inden udgangen af marts vil TDC-ledelsen begynde at træffe de første beslutninger for fremtiden efter et omfattende analysearbejde.

»Vi er bekymrede for konkurrencen. Vi kan se, at der skal en ændret forretningsmodel til. Vores verden er ikke som for 20 år siden. Nu er vi oppe mod Google, Facebook, Netflix og Play-ordninger på TV. Det kræver fleksibilitet og hurtig omstilling. Kunderne forventer mere og mere, kræver øjeblikkelig respons ved problemer og vil have nem og bekvem adgang til vores løsninger. Hele samfundet er præget af digitalisering, og det vil præge vores forretning ganske betydeligt. TDC-forretningen skal gøres til en online-forretning, og det stiller nye krav til os. Reagerer vi ikke på den nye verden, bliver TDC-forretningen for lille. Vi taber i konkurrencen, og vi taber volumen,« siger koncernchef Carsten Dilling.

Inden slutningen af 2014 vil alle dele af TDC være gået igennem.

»Allerede efter 1. kvartal vil vi forhandle med potentielle leverandører eller lukke spor ned. Det er klart, at noget af dette kan accelerere, hvor mange vi ender med at være i TDC ved udgangen af 2014 og 2015. Vi er nødt til at kigge på, hvilke muligheder og hvilken bevægelsesfrihed vi har for at skabe en produktivitet per medarbejder for at fungere i markedet. I forhold til de udenlandske spillere ligger TDC meget lavt på, hvor meget vi har udliciteret og offshoret. Men f.eks. har vi de seneste år haft 150 mennesker til at håndtere finans og back office (interne funktioner, red.) hos Accenture i Manila. Det fungerer faktisk mere fejlfrit og med bedre kundetilfredshed, end da vi selv klarede det. Derfor skal vi med jævne mellemrum kigge aktivt på mulighederne. Nogle gange fungerer det bedst, når det er lagt ud, andre gange klarer vi det smartere selv,« siger Carsten Dilling.

Ingen hellige køer

Han ved godt, at al tale om udlicitering »hurtigt bliver et meget følsomt emne« i TDC-koncernen, men understreger, at TDC allerede har lagt store klumper ud med f.eks. IT-aftalen med indiske Tata og senest mobilaftalen med kinesiske Huawei.

»Til gengæld er der også steder, hvor vi måske er gået for langt og tager tungere IT-arkitektroller og strategiske planlægningsroller ind i huset igen. Der er heller ingen andre, der matcher TDCs viden om kobberarbejde på tekniksiden. Men vi kigger på alt. Der er ingen hellige køer. Selv om vi ikke ender med at udlicitere et område, falder der altid en masse gode forslag af til, hvad vi kan gøre smartere. Men alt er i spil – også kundeservicen. Med nye konkurrenter bliver vi nødt til at gøre nogle utraditionelle ting,« siger teletopchefen.

TDC har de seneste måneder samlet sine mange varemærker. Mobilselskabet Onfone er lagt ind under kabel-TV-selskabet YouSee og blevet til YouSee Mobil. Fullrate er blevet TDCs virkelige discountmærke, mens lavprismobilselskabet Telmore er pillet fra hinanden og delvist lagt ind i TDC.

»Vi vil skabe et bedre TDC i måden at fungere og håndtere kunder på, og det skal give en bedre kundeoplevelse. Desuden skal TDC være en bedre arbejdsplads. Medarbejderne skal føle, at vi gerne vil sikre TDCs forretningsplatform fremadrettet. Og så skal TDC selvfølgelig være en god forretning for vores investorer og aktionærer. Kundeoplevelsen er klart første prioritet, for den trækker meget af det andet med sig,« siger Carsten Dilling.

Pres på medarbejderne

I dag har TDC under 9.000 medarbejdere mod 20.000 for syv-otte år siden. Årligt trappes antallet med omkring fem procent efter aftale med Dansk Metal, der organiserer flertallet af de TDC-ansatte. 20. januar nedlagde medarbejderne i TDC Channels Wholesale arbejdet i protest mod afskedigelser.

»Fire af 25 ansatte i afdelingen skal fyres, og det fik bægeret til at flyde over. TDC er en kanon arbejdsplads, og vi har slet ikke tradition for at nedlægge arbejdet, så det var en rigtig svær beslutning. Men frustrationerne var store, hverdagen er meget hektisk, og det kan være svært at finde balancen mellem arbejds- og privatliv. Vi frygter, at det kun bliver værre,« siger tillidskvinde Lone Madsen.

Carsten Dilling har »ingen forståelse for arbejdsnedlæggelser«.

»Det gør kun udlicitering endnu mere aktuelt. Der er en masse følelser indblandet, og det kan jeg godt forstå. Men jeg forstår ikke overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Der er ikke strejker dér, hvor vi lægger ting ud i byen. Derfor vil vi holde en masse dialogmøder og sikre kommunikation internt ved at udnytte de gode tillidsmænd i TDC maksimalt. Vi skal langsigtet passe på TDC,« siger koncernchefen.