TDC ønsker grønne krav

Danmarks største teleselskab er - bogstaveligt - i gang med at spare energi hos sig selv og ude hos kunderne med fuld musik. Men der burde stilles flere krav, mener TDC.

»Tænk, hvis det kan komme på agendaen i større virksomheder og i regeringen,« siger forretningsudviklingsdirektør i TDC Operations, Simon Høgsbro. Foto: Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere
Én boks hos kunden i stedet for tre med hver deres strømforsyning. Én (bærbar) PC pr. medarbejder. Videomøder i stedet for rejser. Musik til kunderne over nettet i stedet for på CDer. Og senere mindre strømforbrug på alle landets telefoncentraler.

Danmarks største teleselskab, TDC, har kastet sig ud i klimakampen på egne og på kundernes vegne. Men det undrer forretningsudviklingsdirektør i TDC Operations, Simon Høgsbro, at der ikke politisk stilles flere direkte krav.

»Tænk, hvis det kan komme på agendaen i større virksomheder og i regeringen. Der bør stilles krav, for det har gennemslagskraft, ligesom man nu er blevet enige om på EU-plan at forbyde glødelampepærer fra 2010. Selvfølgelig skal der være tid nok til at kunne omstille sig, men det vil kunne ændre meget,« siger han.

TDC skærer fem procent af udslippet væk

Internt i TDC skal der frem til 2014 spares - mindst - fem procent på CO2-udslippet, og ude hos kunderne skal der skæres op til 100.000 tons CO2 væk om året på bl.a. videokonferencer i stedet for rejser.

»Og det er konservativt sat,« understreger Simon Høgsbro. »Internt skal folk naturligvis slukke lyset, hver mand har kun én PC o.s.v. Og det vil virkeligt rykke, når man ude på centralerne skifter til bedre udstyr med energirigtig køling. Eksternt skubber vi på for at fremme videokonferencer. Det kan virke som en stor investering for virksomhederne i begyndelsen, men det er hurtigt tjent hjem i sparet transport. Og vi satser faktisk på, at TDCs kunder skal spare 50.000-100.000 tons CO2 om året i 2014 i alt med vores teknologier, blandt andet ved at bruge videokonferencer.«

TDC sparede selv i 2007 1.200 tons CO2 ved at mødes elektronisk frem for fysisk.

Færre stik - færre fejl

Her og nu har TDC netop skiftet den boks ud, som bredbåndskunder får. Tidligere var der op til tre forskellige dele, som hver havde sin strømforsyning. Nu er der kun en.

»Og ikke alene sparer det naturligvis strøm. Det betyder også færre fejl, fordi man ikke har problemer med at koble udstyret sammen,« siger Simon Høgsbro.

TDCs musiktjeneste, TDC Play, har været et tilløbsstykke, siden kunderne i april 2008 fik ubegrænset adgang til at hente og lytte til musik, så længe de forbliver kunder.

»Men netop det at gøre varer ikke-fysiske sparer også CO2. Selvfølgelig henter folk mere musik, når de har det hele til rådighed, end de ville købe CDer. Men at hente en CD i stedet for at køre til en butik og købe den, sparer et kilo CO2. Så indtil nu har TDC Play sparet 6.000 tons CO2, hvis det tilsvarende forbrug skulle have været købt fysisk,« siger Simon Høgsbro.

Arbejd hjemme

En anden væsentlig besparelse skyldes medarbejderbredbånd eller hjemmearbejdspladser. Her har TDC-kunderne sparet 12.500 tons CO2 årligt, fordi de arbejder hjemmefra.

Og det behøver ikke at dreje sig om hele dage.

»En hjemmearbejdsplads gør nemlig folk mere fleksible. Man kan arbejde hjemmefra om morgenen og tage lidt senere af sted og undgå myldretiden. Det gør jeg selv indimellem, så det tager så kun 15 minutter i bilen mod ellers 35 at komme på arbejde,« siger forretningsudviklingsdirektøren.

Lige som store dele af IT- og telebranchen undrer han sig over regeringens multimedieskat på arbejdsgiverbetalt telefon og Internet fra næste år, når man samtidig ønsker større fleksibilitet hos medarbejderne og dermed sænke transportbehovet.