TDC nikker guldægget en skalle

Danmarks største teleselskab ryster posen og lægger sit guldæg, kabel-TV-selskabet YouSee, ind under privatkundeområdet for at kunne spare et stort millionbeløb. En fyringsrunde afvises ikke. Konkurrenterne afventer et udspil.

Det gælder om at knække koden til nye og nuværende TV-seeres medievaner, så udover at spare betydelige summer håber TDC at stå stærkere rustet til konkurrencen med f.eks. Netflix ved at kunne tilbyde en bredere palette af produkter. Foto: Bax Lindhardt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telegiganten TDC flytter rundt på alle brikkerne som led i en oprydning, der koster Danmarks største kabel-TV-selskab sin frihed og direktøren sin stilling.

Guldægget YouSee, som med 1,2 millioner kundeforhold er Danmarks største kabel-TV-selskab, bliver lagt ind under TDCs privatkundeforretning fra 1. juli, hvilket betyder et farvel til YouSees – og tidligere TDC Kabel-TVs – mangeårige administrerende direktør, Niels Breining, som fratræder for at »fokusere på bestyrelsesarbejde« og løse konsulentopgaver for bl.a. TDC.

Dermed fortsætter topchef Carsten Dilling med at skære ned på antallet af TDC-varemærker og samtidig spare angiveligt 100-200 millioner kroner på ikke at tilbyde samme produkter i flere udgaver i TDC-imperiet, der er Danmarks største på fastnettelefoni, mobiltelefoni, kabel-TV og internetforbindelser. Ændringerne vil udløse en ny nedskæringsrunde i telekoncernen, bekræfter TDC over for Berlingske.

Svenskfødte Anders Jensen, der indtil nu har stået i spidsen for TDCs privatforretning, får nu hele YouSee under sig. YouSee er – sammen med TDCs nordiske erhvervsforretning – de to steder, hvor TDC-koncernen tjener penge. YouSee fik kort før årsskiftet lagt lavprismobilselskabet Onfone ind under sig, samtidig med at mobilselskabet M1 blev lukket og lagt sammen med bredbåndsselskabet Fullrate. For nylig kvalte TDC det lille mobilselskab Heymobile, der blev søsat for blot et år siden med indvandrere med stort udlandstelefonibehov som målgruppe.

Som at miste Schmeichel

Teleanalytiker og direktør i Strand Consult, John Strand, vurderer, at TDC vil kunne spare mellem 100 og 200 millioner kroner årligt på at lægge tingene sammen og sammenligner Niels Breinings afgang med, da fodboldklubben Manchester United mistede målmand Peter Schmeichel.

»Det er en stor mand, der forlader en stor stol, og han er en af dem, der har betydet mest for dansk TV de sidste mange år. Han har været med til at føde TV 2 News og TV 2 Sport og har været med til at give spillere som Viasat, SBS og TV2 adgang til danskerne med mange flere produkter. Det store spørgsmål er, hvordan de mindre antenneforeninger vil reagere. Og konkurrenterne vil prøve at bruge trækket til at gå på hugst i YouSees kundebase,« siger han.

Sværere at sige nej

Også aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt, ser en stor besparelse for TDC.

»Det er besparelsespotentialet, der driver denne type af omlægninger, og jeg tror, at TDC vil spare et ganske betydeligt beløb. Samtidig bliver det umuligt at undgå afskedigelser. Til gengæld simplificerer det TDC og giver positive effekter ved at kunne henvende sig til privatkunderne med en større palette. TDC satser klart på husstandskunder ved at kunne angribe dem på alle markeder med mere sammenhængende produkter, så det bliver sværere ikke at sige »ja tak« til det hele. Dermed kan TDC undgå at konkurrere på prisen ved at udvide kundernes engagement,« siger Morten Imsgard.

Han medgiver, at TDC har haft en fordel i, at mange ikke kan gennemskue, hvad TDC ejer, og derfor ikke ved, at YouSee er en del af TDC, som mange stadig ikke kan lide.

»YouSee-navnet står så stærkt, at det næppe vil skræmme kunderne væk, så længe der er det rigtige indhold til de rigtige kunder. YouSee er et stærkt mærke, som TDC vil bevare ligesom med Onfone – så længe det varer,« siger Morten Imsgard.

Ingen afgørende ændringer

Ændringerne kommer ikke bag på YouSees nærmeste konkurrent, kabel-TV-selskabet Stofa, som energiselskabet Sydenergi (SE) i oktober 2012 købte for 1,9 milliarder kroner.

»Det er ikke overraskende. Vi ser det som en naturlig organisationsændring, og generelt udløser det ikke muligheder for os. Vi er spændte på at se, hvordan TDCs nye privatforretning skrues sammen, altså hvilke produkter man tilbyder markedet og antenneforeningerne. Men det er ikke noget, der på afgørende vis ændrer dagsordenen,« siger Klaus Høeg-Hagensen, adm. direktør for Stofa.

Mens YouSees organisation smelter sammen med TDCs, bevares kabelnettet i et selvstændigt selskab. Det skal det nemlig efter loven.

»Dermed behøver der heller ikke at være en direktør for YouSee, fordi den kommercielle del skal drives fra TDC. Krævede loven ikke adskillelsen, havde TDC nok for lang tid siden lagt forretningerne sammen,« siger Morten Imsgard fra Sydbank, der først forventer, at TDC for alvor kan gøre regnskabet op et godt stykke ind i 2014.