TDC: Netflix er rigtigt god medicin

Den amerikanske filmtjeneste har sat skub i et nyt TV-marked, som TDC også gerne vil sælge varer på, fordi flere siger de store TV-pakker op, siger topchef Carsten Dilling.

Netflix-stifter og -topchef Reed Hastings (billedet) har ændret på TV-seningen i Danmark, og det går ud over TDCs TV-kunder. Alligevel er TDCs topchef glad for konkurrencen. Arkivfoto: Walter Bieri, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: WALTER BIERI

Danskernes begejstring for især den amerikanske film- og TV-nettjeneste Netflix har trods alt gjort noget godt, selv om den har gjort ondt på Danmarks største telekoncern, TDC.

»Netflix er rigtigt skidt for os. Det er en konkurrent, der truer os på TV-sening, men er omvendt rigtigt god medicin for markedet, fordi Netflix stimulerer brugen af den type af løsninger, som vi gerne vil sælge,« siger TDCs topchef, Carsten Dilling.

Ni procent vælger mindre TV-pakke

Udtalelsen faldt på årsmødet i Dansk Industris branchefællesskab for IT- og televirksomheder i Danmark, ITEK, mandag.

Carsten Dilling var tilfreds med, at Netflix' - og andre konkurrenters - indtog i Danmark ikke har gjort helt så stort et indhug i mængden af fuldtbetalende TV-kunder, som telegiganten havde frygtet.

»Vi overvåger ganske nøje, hvad kunderne egentlig gerne vil, når de nu ser mindre TV og streamer mere, som målingerne viser. Utroligt få overvejer at droppe TV-abonnementet. 85 procent vil fortsætte som hidtil. Ni procent migrerer ned (skifter til en mindre TV-pakke, red.) for at supplere med streaming, mens to procent migrerer op (og vælger en større TV-pakke, red.). Tallene har ligget ret stabilt,« fastslog teletopchefen.

På tre år har 13 procent af kunderne hos Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, ellers droppet fuldpakken med lige nu 60 TV-kanaler til 480 kroner om måneden, mens 27 procent flere i samme periode har valgt grundpakken med 25 kanaler til 220 kroner hver måned, viser nye tal, som YouSee fremlagde på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i begyndelsen af september.

Lanceret med store armbevægelser

Det er netop streamingtjenester som Netflix, HBO, Viaplay, TV 2 Play m.fl., der ændrer på folks TV-forbrug. Hos streamingtjenesterne får man typisk adgang til alt på hylderne mod et fast månedsabonnement og kan så se både film og TV-serier.

Den almindelige TV-sening, mens programmerne sendes, er faldet med otte procent til to timer og 50 minutter i april-juni i år fra tre timer og 19 minutter for to år siden, og omkring 816.000 danskere har i dag tilkøbsabonnement på forskellige streamingtjenester, viser tal fra IHS ScreenDigest.

Da TDC gennem YouSee i november 2012 lancerede sin nu snart helt nedlagte filmtjeneste YouBio med store armbevægelser, sagde daværende administrerende direktør for YouSee, Niels Breining, ved premieren, at »nu laver vi den ultimative, bedste tjeneste i Danmark med digital distribution på film og serier. Vi vil være markedsleder også på dette område. Til jul er der 15 udbydere af dette i Danmark, men vi vil have 50 procent af markedet, ligesom vi har på de øvrige markeder«.

Siden har TDC erkendt sig slået af Netflix og har i stedet valgt at lægge filmtjenesten sammen med en række af TDCs øvrige underholdningstjenester under YouSee Play, som får premiere omkring 1. oktober. Sideløbende vil TDC åbne en netfilmtjeneste under navnet Blockbuster, som telekoncernen har købt rettighederne til i Danmark, med udlejning af enkeltfilm over netforbindelsen. Blockbuster vil som digital filmbutik kunne bruges af enhver med internetforbindelse og ikke blot af TDC-kunder.