TDC: Mobilt bredbånd er for billigt

Topchefen for landets største teleselskab kan ikke tjene penge, når priskrigen på trådløse Internet-forbindelser er så intens.

Foto: Bax Lindhardt, Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kampen om at få flest mulige kunder er blevet så stor, at teleselskaberne stort set ikke tjener penge på at sælge mobilt bredbånd - Internet-adgang fra en avanceret mobiltelefon eller en bærbar PC med mobilmodem - til danskerne.

TDCs topchef, Henrik Poulsen, mener, at priskrigen er kørt helt af sporet.

»Vi er startet på et prisniveau, som knap nok er profitabelt,« siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Seks måneders gratis adgang

Mange - også af de store - teleselskaber giver kunderne gratis adgang i op til seks måneder i forhåbningen om, at folk derefter ikke kan leve uden muligheden for altid at kunne gå på nettet.

Dermed får teleselskaberne ikke de penge i kassen, som skal bruges til konstante investeringer i ny og bedre teknologi.

TDC vil dog ikke være den første, der hæver prisniveauet. Landets største teleselskab satser fortsat på at bemægtige sig en markedsandel på 40 procent af markedet for mobilt bredbånd.

Netop mobilt bredbånd er det eneste marked, der vokser i øjeblikket. Salget af faste forbindelser daler, det samme gør fastnetabonnementerne, og mobilmarkedet er ved at være nået mætningsgrænsen, så nye kunder kun kan skaffes ved at stjæle dem fra konkurrenterne.