TDC lancerer kriseplan for skrantende erhvervsforretning

Driftsresultatet i erhvervsforretningen falder med 200 millioner kroner hos TDC, der nu sætter kriseplan i værk for at stoppe blødningen.

ARKIVFOTO. TDCs erhvervsforretning skranter, og det skal der nu rettes op på med en nyt program over det næste 1,5 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: LISELOTTE SABROE

TDC leverede fredag et halvårsregnskab nogenlunde i tråd med aktieanalytikernes forventninger, men et enkelt punkt ramte helt ved siden af. Erhvervskunderne. For TDCs topchef Carsten Dilling er det en skamplet på regnskabet, som der nu skal sættes målrettet ind for at rette op på, fortæller han.

Omsætningen i erhvervsforretningen endte på 1.452 millioner kroner i kvartalet, hvilket er 142 millioner kroner mindre end samme kvartal sidste år. Driftsresultatet endte på 912 millioner kroner - et fald på 200 millioner kroner.

»Erhvervsforretningens er et skidt observationspunkt i regnskabet, for resultatet trækker det samlede resultat betydeligt ned. Vi har nu sat gang i et omfattende program, som skal køre i de næste 18 måneder og tage fat på basale programer i vores basisprocesser,« siger han.

TDCs problemer med erhvervskunderne er omfattende og drejer sig om ting så basale som evnen til at sende regninger effektivt ud, forklarer han.

»Vi skal også simplificere vores tilbud. Alt for ofte ender vi med at tilbyde et specialsyet produkt til en virksomhed, og det øger naturligvis kompleksiteten for os. Ofte vil en standardløsning fungere fint, så det skal vi bruge mere fremover,« siger han.

Erhvervsmarkedet er ligesom mobilmarkedet for privatkunder ekstremt konkurrencepræget i Danmark. Fokus ligger på lave priser, og det spiller ikke nødvendigvis til TDCs styrker.

»Vi ser det alle steder, men især inden for den offentlige sektor, hvor man udelukkende fokuserer på pris og ikke så meget på funktionalitet, kundesupport og leveringsdygtighed. Vi har et kvalitetsprodukt, der koster lidt mere, og det har været en række aftaler, hvor vi simpelthen har måttet sige, at der kan vi ikke være med,« siger Carsten Dilling.

»Vi kan ikke levere den kvalitet, vi står for, til den pris. Det gør selvfølgelig ondt på os, men jeg tror også, det hæmmer digitaliseringen i Danmark, fordi man får nogle løsninger i det offentlige, som ikke fungerer.«

Han nævner, at TDC flere gange har måttet rydde op efter andre, der alligevel ikke har kunnet levere en fiberforbindelse som lovet. Og i mellemtiden har det offentlige tabt millioner på rationaliseringer via digitalisering, som er blevet udskudt på grund af leveringsproblemer.