TDC: Kriminel handling bag YouSee-nedbrud nytårsaften

Nedbruddet i TV-signalet nytårsaften skyldes ifølge TDC en »bevidst handling.« TDC har derfor overdraget sagen til politiet.

Foto: Torkil Adsersen.
Læs mere
Fold sammen

Det var ikke en teknisk fejl, der var skyld i nedbruddet i tv-signalet nytårsaften:

»Efter en omfattende undersøgelse internt i TDC Group vurderes det, at det landsdækkende tv-nedbrud nytårsaften skyldes en bevidst skadelig handling begået mod YouSee,« lyder det i en pressemeddelelse fra TDC.

Mere end en million kunder blev ramt af fejlen, og først søndag aften fik de sidste kunder tv-signalet tilbage. Siden nytårsaften har en intern task force gennemgået og analyseret fejlen.

»Denne hændelse har siden i lørdags berørt os alle i TDC Group. Vi har arbejdet på højtryk for at genetablere tv-signalet og undersøge hændelsesforløbet, og mange medarbejdere har tilsidesat deres ferie for at hjælpe. Der har været mange spekulationer om årsagen til nedbruddet. Vi har ikke ønsket at bidrage til spekulationerne, så længe analyserne var i gang,« siger koncernchef Pernille Erenbjerg fra TDC Group i pressemeddelelsen.

Fejlen opstod i det udstyr, som YouSee bruger til at distribuere tv-signalerne.

TDC har nu besluttet at videregivet til polititet:

»Efter en omfattende undersøgelse af sagen, herunder med involvering af eksterne eksperter, har vi nu et klart billede af, hvad der er sket. Der er tale om et kompliceret nedbrud, som kræver detaljeret viden om YouSees setup og tv-platform. Vi vurderer på den baggrund, at der er tale om en bevidst skadelig handling. Vi har derfor overgivet sagen til politiet, og vi kan dermed ikke kommentere yderligere,« siger Pernille Erenbjerg.

Yousee har indtil i dag været tavs i sagen. Det stod dog klart, at selskabet manuelt skulle ud på 33 centraler over hele landet for at genstarte installationerne, ligesom software i 300 bokse, der styrer trafikken af TV-signalerne, blev skiftet ud.

Efterretningstjenesten på sagen

Center for Cybersikkerhed, der er en enhed under efterretningstjenesten, oplyste mandag, at man var i dialog med TV-udbyderen YouSee om nedbruddet, der potentielt berørte omkring én million danskere.

Men det er helt normalt, at Center for Cybersikkerhed må ind over større og mindre nedbrud, fortæller enhedens chef, Thomas Lund-Sørensen.

»YouSee er lige som Stofa, 3, Telenor og alle andre teleselskaber forpligtet til at fortælle os om nedbrud af en vis størrelse. Det er ligegyldigt, om det er en tekniker, der har hældt vand ned i en server eller kappet en ledning over eller et stort hackerangreb, så skal vi have det at vide,« siger han.

YouSee har måtte sende knap en million »undskyld«-emails ud til kunder, der mistede signalet nytårsaften. De er blevet lovet kompensation i form af en underholdningsoplevelse, som YouSee vil fortælle nærmere om på et senere tidspunkt.