TDC køber Plenti

Endnu engang opkøber Danmarks største teleselskab en af sine irriterende konkurrenter.

Foto: Asger Ladefoged. Det er kun halvandet år siden, at to gamle kendinge i televerdenen, Morten Strunge (til venstre) og Peter Mægbæk (til højre), søsatte teleselskabet Plenti i Danmark. Nu er selskabet solgt til TDC. Arkivfoto: Asger Ladefoged, Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Efter kun halvandet år er det nyeste, danske mobilselskab Plenti blevet opkøbt af Danmarks største telekoncern, TDC.

Prisen på salget, som blev skrevet under klokken 7 i morges, er på 74 millioner kroner. Sælgerne er administrerende direktør for Plenti, Peter Mægbæk, og Morten Strunge, idemanden bag såvel e-bogsselskabet Mofibo som i sin tid lavprismobilselskabet Onfone, som TDC også måtte købe til tavshed ved i maj 2011 at betale 300 millioner kroner og siden omlægge til YouSee Mobil som en del af den TDC-ejede TV-leverandør YouSee. Morten Strunge solgte i maj 2016 Mofibo til svenske Storytel for 100 millioner danske kroner.

Det er kun seks måneder siden, at den meget erfarne tele- og IT-investor Preben Damgaard skød »et betydeligt, tocifret millionbeløb« i Plenti.

Direktør: Det var en afvejning, om vi skulle fortsætte eller sælge

»Vi har ikke forhandlet særligt længe. Der var flere forskellige muligheder på bordet. Det var en afvejning i aktionærkredsen, om vi ville investere mere eller tage imod det konkrete tilbud, og der var enighed om, at det var et godt tilbud, så vi er rigtigt glade for handelen,« siger Peter Mægbæk til Berlingske.

Betyder det, at I har haft tilbud fra andre købere?

»Det vil jeg ikke konkret ind på, men der har været stor interesse for virksomheden. Ambitionen var at drive Plenti længere, men nogle gange får man forskellige muligheder og må vælge. Kunderne får nu forhåbentlig en bedre dækning og fortsætter ellers med de samme produkter og priser på eksisterende abonnementer. Det har vi ingen planer om at ændre på,« siger han.

Plenti startede i marts 2016 og skilte sig ud fra alle øvrige selskaber ved at inkludere frit dataforbrug, altså uden en egentlig grænse. Det har båret frugt, og selskabet kunne for nylig runde 90.000 mobilkunder i Danmark.

Flytter fra »3« til TDC

Omsætningen var i det første regnskabsår på 36 millioner kroner med et negativt driftsresultat (EBITDA) på 46 millioner kroner.

Plentis mobilkunder vil fortsætte på deres nuværende abonnementer, men Plenti rykker nu fra »3«s mobilnet over på TDCs mobilnet, som dermed får tilført 90.000 nye kunder.

De 90 medarbejdere hos Plenti fortsætter uændret, oplyser TDC, der i forvejen ejer Telmore og Fullrate - sidstnævnte stiftet af Peter Mægbæk, som »regner med at fortsætte - jeg er i alle tilfælde ikke opsagt«, som han udtrykker det med et grin.

Koncerndirektør i TDC, Michael Moyell Juul, kalder opkøbet »attraktivt både fra en finansiel og strategisk vinkel«. Prisen er under det niveau, hvor Konkurrencestyrelsen skal ind og sige god for det. Derfor træder det i kraft med det samme.

Strunge: TDC er en god køber

»Timingen var god nu. Vi er nået langt på relativt kort tid, og det er vel også det, TDC anerkender. Desuden er TDC en god køber. Vi kender alle sammen TDC fra tidligere, så det er et fint sted at sende virksomheden videre til, også for medarbejderne,« siger Morten Strunge til Berlingske.

Selv om både kundetallet og salgsprisen er mindre, end da han solgte Onfone til TDC, »synes jeg stadig, at det er en fantastisk forretning.«

»Det har været sindssygt sjovt, og vi har haft haft op- og nedture, men alle synes, at dette er det rigtige,« siger han.

Analytiker: Rebeller kan stadig udfolde sig i Danmark

Der er skulderklap til Plenti-holdet fra analytikere.

»Serieiværksætteren Morten Strunge gør det igen. TDCs køb af Plenti viser, at det stadig kan lykkes for »rebeller« at udfordre industrien og efterfølgende sælge kunderne tilbage tilselskaberne. Salgsprisen på 74 millioner svarer til, at TDC betaler 822 kroner pr. kunde. På trods af høj priskonkurrence har Plenti alligevel, takket være et klart kommunikeret produkt, været i stand til at tiltrække mange kunder,« siger Per Hansen, investeringsøkonom i den svenske aktiehandelsportal Nordnet.

Han mener, at den største effekt af købet kan blive, at konkurrencen aftager. Omvendet finder han det fortsat sandsynligt, at der vil poppe nye teleselskaber op igen og gøre livet besværligt for de store.

TDC-koncernen havde ved udgangen af juni i alt 2.939.000 mobilkunder. Telenor (med CBB) havde som nummer to i Danmark 1.840.000, Telia (med CallMe) som nummer tre 1.482.000 og »3« (med Oister) 1.289.000 mobilkunder.