TDC klarer presset

Indtjeningen vokser med 11 procent, men også TDC oplever markedet som svært. Flere forlader fastnettet og nøjes med mobiltelefon. (Senest opdateret kl. 9.40)

Danmarks største teleselskab fik 11 procent højere indtjening i første kvartal, primært på grund af besparelser. Foto: Mads Nissen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Danmarks største teleselskab, TDC, klarede skærene i de tre første krisemåneder og kom ud med en indtjening, der voksede med 11 procent sammenlignet med for et år siden.

Omsætningen voksede dog kun mikroskopisk, nemlig fra 9,50 til 9,51 milliarder kroner, viser regnskabet for første kvartal, som kom torsdag morgen. Det svarer til, hvad TDCs nordiske konkurrenter - norske Telenor og svensk-finske Telia - har lagt frem den seneste uge.

»TDC er kommet rigtigt godt gennem første kvartal på trods af den økonomiske krise. Vort målrettede fokus på omkostninger sikrer en betydelig indtjeningsfremgang, som er meget tilfredsstillende. Vi kan dog fortset se, at presset på vor toplinie er markant,« siger koncernchef Henrik Poulsen i en kommentar.

Det er TDCs kabel-TV-selskab, YouSee, som sammen med det schweiziske mobilselskab Sunrise trækker omsætningen. TDC går tilbage på både erhvervs- og privatmarkedet.

TDC forventer, at 2009 vil ende på samme niveau som 2008, hvor Henrik Poulsen tiltrådte som koncernchef og lagde fokus på kundebetjening og samsalg af TDC-produkter, så flere kunder vælger TDC til både telefoni, bredbånd/Internet og TV.

Det bedre slutresultat skyldes især lavere omkostninger og besparelser.

Endnu større mobilselskab

Fastnetkunderne lægger fortsat røret på i stor stil, mens TDC trækker flere mobilkunder til og dermed fastholder positionen som Danmarks største mobilselskab.

TDC har nu 2.05 millioner fastnetkunder mod 2,31 millioner for et år siden - en tilbagegang på 11,3 procent. Derimod er mobilkundetallet steget med 8,9 procent til 3,09 millioner abonnenter.

Også antallet af mobile bredbåndskunder er vokset - fra 77.000 til nu 136.000. I Danmark er der nu 8,2 millioner kunder, hvilket er 1,5 procent flere end for et år siden. Samlet set har TDC i ind- og udland fået 3,5 procent flere kunder på et år.

Endelig stiger omsætningen pr. TV-kunde hos TDC, hvor kundetallet på et år er vokset med 5,3 procent til nu 1,16 millioner abonnenter.

Omsætningen i TDCs nordiske forretning faldt med 348 millioner kroner. Det skyldes færre fastnettelefonkunder, frasalg og udlicitering. Oveni kommer så navnlig den svenske krones tab af værdi.

2.000 færre i TDC

Lige under 2.000 medarbejdere har på et år forladt TDC. Det er 14,3 procent af arbejdsstyrken, som nu i Norden er på 11.626 mand, heraf de 10.146 i Danmark, hvor der er blevet 16,1 procent færre, navnlig på grund af udlicitering og frasalg samt fratrædelsesordninger til 742 ansatte.

Færre skaller på tidligere guldæg

Derimod synes TDC at have fået rettet op på sin milliarddyre investering i Schweiz.

Her er omsætningen i mobilselskabet Sunrise steget med 340 millioner kroner på grund af en god valutakurs og efter købet i november 2008 af Tele2 i Schweiz. Alt i alt er Sunrises omsætning gået omkring fire procent frem.

»Jeg glæder mig over, at vor indsats i Sunrise begynder at skabe positive resultater. Efter et udfordrende 2008 er vi nu på rette vej,« siger Henrik Poulsen.

Sunrise er den sidste udlandsbastion, som TDC har tilbage uden for Norden - bortset fra det noget mindre, ungarske teleselskab HTTC. Sunrise har dog mistet 15 milliarder i værdi på otte år. TDC købte Sunrise på det værst tænkelige tidspunkt, da telebranchen og dermed priserne på selskaberne var i top. Prisen var dengang svimlende 35 milliarder kroner, TDCs største investering nogen sinde.

Telenor mistede omsætningTelenors omsætning faldt med godt 25 millioner kroner i første kvartal, mens indtjeningen (EBITDA) steg fra 362 til 286 millioner kroner. Telenors fastnetkundetal faldt med næsten en tredjedel fra 154.000 til 104.000, og 4.000 kunder steg af på bredbåndsmarkedet. Til gengæld voksede mobilforretningen fra 1,265 til 1,310 millioner kroner.

Alt i alt fik Telenor 20.000 nye kunder og havde med udgangen af marts 1,833 millioner danskere i stalden.

Telia gik tilbageTelia, som er Nordens største teleselskab, mistede mobilkunder i første kvartal og gik tilbage fra 1,493 millioner med udgangen af 2008 til nu 1,485 millioner. Også kundernes forbrug faldt, nemlig fra 212 minutters tale om måneden til 205 minutter, og tilsvarende faldt det gennemsnitlige forbrug pr. dansk Telia-kunde fra 308 til 294 kroner.

Telia sikrede sig dog flere bredbåndskunder i Danmark, en fremgang fra 34.000 til 42.000, men mistede også fastnetkunder og har nu 220.000, hvilket er 6.000 færre end ved årsskiftet.