TDC klar til hård konkurrence med Netflix

Den amerikanske onlinefilm- og serieudlejningstjeneste Netflix er gået ind på det danske marked. Her står TDC klar til at byde den succesfulde amerikanske tjeneste op til dans.

Netflix kommer nu ind på det danske marked, men TDC er klar til kampen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vicedirektør i Yousee Ulf Lund fortæller til Ritzau Finans, at man satser på at sidde på halvdelen af markedet for digital udlejning.

TDC har længe været opmærksom på den trend, Netflix er den del af, og mængden af digitale udlejninger er eksploderet i koncernen. I 2009 havde TDC og Yousee, i store tal, sammenlagt 300.000 udlejninger. Det tal steg til 1 mio. i 2010 og til 3 mio. i 2011. For 2012 venter TDC at nå 9 mio. digitale udlejninger. Ulf Lund fortæller, at 3 mio. af disse ses være enkeltvise udlejninger, som kunderne betaler for, i modsætning til de 100 film, kunderne kan hente gratis. Ifølge TDCs hjemmeside koster det 49 kr. at hente en premierefilm og 29 kr. for en ældre film.

- Det er et kæmpetal. Det er også derfor, at når folk spørger, hvorfor vi første vågner op nu, når Netflix er på vej ind, så må jeg sige: Med al respekt, så vågnede vi op for længe siden, og vi er i fuld gang, siger Ulf Lund til Ritzau Finans.

Den nærmest eksponentielle stigning i antallet af udlejninger ser Ulf Lund som affødt af en generel tendens af, at danskerne har taget online filmleje til sig, samt at tilgængeligheden til online udlejning er blevet markant større. Sidstnævnte vil blive en styrket kommende rene onlinetjenester, da digital udlejning tidligere har været afhængig af, at tv-kunden havde en digital boks i hjemmet.

- Med de nye tjenester bliver online-udlejning boks-uafhængigt. Så kan alle med en bredbåndsforbindelse pludselig begynde at leje film, siger Ulf Lund.

Netflix er lanceret tirsdag, Viaplay er allerede på markedet og HBO er på vej. TDC er også klar med en lignende tjeneste, der vil hedde YouBio og blive lanceret i anden halvdel af november. Den vil svare meget til Netflix. Ud over adgang til tjenesten via en computer, et smart-tv eller en tablet, vil kunderne også kunne købe en lille boks, så almindelige tv kan få tjenesten.

- Det er vigtigt for mange, at få dette her ind på fladskærmen i stuen. Så man kan gå Netflix-vejen, hvor det bliver tilgængeligt på smart-tv's, tablets eller konsoller. Men man kan også gøre som vi gør med muligheden for en lille boks, da vi mener, der vil være behov for en løsning til dem, der ikke kan finde ud af, eller har lyst til, at køre det gennem en computer, siger Ulf Lund.

Når kampen går i gang er Ulf Lund ikke i tvivl om, at TDC vil stå distancen mod Netflix, ikke mindst på indholdet. Her har TDC den fordel, at man kan købe rettigheder til hele koncernen, og Youbio vil derfor også kunne bruge de film, hvis rettigheder allerede nu er i koncernen.

- Vi vil bygge oven i den rettighedsportefølje, vi allerede har. Derfor vil vi kunne lancere med omkring 3000 film og 1000 serieafsnit fra start, fortæller Ulf Lund.

En del af Netflix' store succes i USA var et meget lavt prispunkt i forhold til at leje film hos eksempelvis Blockbuster eller den lokale tankstation. I Danmark har Netflix lanceret et ubegrænset månedsabonnement til 79 kr., et prispunkt Viaplay er fulgt med ned i, og som HBO også ventes at følge.

- Vi offentliggør først prisen, når vi lancerer, men vi tror nok også på, at det er en god idé at lægge ud med en pris under 100 kr. Men det er på abonnementsproduktet. Det, der adskiller os fra Netflix, er, at man stadig vil kunne leje premierefilm enkeltvist. Så den forretning vil ikke forsvinde, siger Ulf Lund, der ikke mener, at prisen på premierefilm er for høj efter de nye markedsaktører, er trådt ind.

- Det kommer an på, hvad man vil. Efterspørger man et stort katalog af ældre titler, er Netflix' tilbud fremragende. Men vil man gerne se de nyeste film, så må man kigge over til os. Forskellige mennesker, har forskellig behov. Men vi tror på, at de nye titler, og en stor andel af dansk indhold, er vigtigt. Der kan vi se på Netflix' lancering, at de har et stykke vej at gå. Så vi føler os komfortable med, at vi nok skal matche Netflix på indholdet, og mere til.

Ulf Lund fortæller, at TDC's målsætning er at sidde på 50 pct. af markedet for digital film- og serieudlejning.