TDC hæver priser for erhvervskunder

Danmarks største teleselskab vil nu tage betaling pr. påbegyndt minut, når man taler i mobiltelefon. Pengene går direkte ind på TDCs bundlinie, siger teleanalytiker.

Erhvervskunder hos TDC skal forberede sig på højere telefonregninger til næste år. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDC hæver nu priserne hos sine erhvervskunder.

Det sker ved at indføre betaling pr. påbegyndt minut, som man taler i mobiltelefon, i stedet for som hidtil at afregne for det faktiske sekundforbrug. Ændringerne sker fra 1. november, og TDC forventer selv, at erhvervskunderne i gennemsnit får en regning, der er to procent højere i 2010.

»Flere og flere går over til fast pris, hvor minuttakseringen ingen betydning får,« siger vicedirektør i TDC Erhverv, Peter Stig Andersen, der fremhæver, at der dermed er ens afregning for fastnet- og mobiltelefoni i TDC.

Direkte i kassen

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, ser TDCs skridt som et forsøg på at hente to procent direkte på bundlinien.

»Det bliver jo ikke dyrere at drive TDC, så det er to procent direkte på bundlinien. Minuttakstering giver en bedre indtjening for et teleselskab, end sekundtaksering gør. Det er sjældent, at man gør sådan noget, for at kunderne skal spare nogle skillinger!« siger John Strand.

Han tilføjer, at telemarkedet generelt er presset, og at de danske telepriser er blandt de laveste i Europa, især når man tager landets størrelse og antallet af aktører i betragtning.

»TDCs konkurrenters regnskaber viser, at det ikke er en guldrandet forretning at drive mobilselskab i Danmark, og at der er brug for bedre indtjening. Det kan man kun gøre på to måder: Ved at reducere omkostningerne eller øge indtjeningen. At reducere omkostningerne gør man ved at afskedige mennesker - det gør TDC regelmæssigt, og det har Telenor og Telia lige været igennem. Eftersom det er svært og dyrt at skaffe kunder i Danmark, må man derfor øge indtjeningen. Og efter mange år, hvor priserne er faldet og faldet, er det ikke overraskende, at teleselskaberne nu hæver priserne på en række områder, sådan som Telia f.eks. har fået temmelig meget opmærksomhed om,« siger John Strand.