TDC fortsat presset i mobilkrig

Landets største teleselskab går en anelse tilbage og mister 9.000 mobilkunder men fastholder forventningerne.

Danmarks største kabel-TV-selskab, YouSee, er stadig en væsentlig indtægtskilde for telekoncernen TDC. Foto: Torkil Adsersen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods en fremgang på samlet 43.000 nye abonnenter på et halvt år er også landets største teleselskab, TDC, presset. For samtidig mister TDC mobilkunder på grund af priskrigen.

Omsætningen voksede godt nok beskedent for første halvår af 2012 sammenlignet med for et år siden, nemlig med 0,5 procent til 13,2 milliarder kroner, men driftsresultatet faldt samtidig med 0,7 procent til 5,1 milliarder kroner. Og - mere interessant på grund af den hurtige udvikling på teknologimarkederne - faldt TDCs omsætning fra januar-marts til april-juni, nemlig fra 6,64 milliarder kroner til 6,57 milliarder, mens driftsresultatet faldt fra 2,59 milliarder til 2,53 milliarder kroner.

Mindre fremgang end konkurrenterne

Kundefremgangen hos TDC er da også langt mindre end hos konkurrenterne. I andet kvartal hentede TDC samlet set 23.000 nye abonnenter, men TDC mistede 9.000 mobilkunder i perioden, hvor både Telenor og Telia hver hentede over 30.000. Til gengæld har TDC fået 18.000 nye mobile bredbåndskunder.

TDC fremhæver også, at omsætningen pr. privatkunde nu ligger stabilt efter gennem flere kvartaler at være faldet.

TDC er i nordisk sammenhæng det mindste af de nationale teleselskaber, men i Danmark er TDC størst på alle områder: fastnettelefoni, mobiltelefoni, bredbånd og TV. TDC ejer lavprismobilselskaberne Telmore, Onfone og M1 samt kabel-TV-selskabet YouSee, Danmarks største.

TDCs næstkommanderende, Carsten Dilling, overtog 2. juli roret i telekoncernen efter Henrik Poulsen, som sidst i august skifter job og bliver topchef i DONG Energy efter 3½ år som teletopchef. Carsten Dilling skal gøre TDCs nye strategi for 2013-2015 færdig; den nuværende udløber med udgangen af 2012. Den kommende treårsplan ventes præsenteret i løbet af efteråret.

Ny topchef: Tilfredsstillende

Carsten Dilling kalder regnskabet, som kom onsdag morgen, for »tilfredsstillende«. Han fremhæver blandt andet, at kabel-TV-selskabet YouSee har skaffet sig 19.000 nye bredbåndskunder i forhold til sidste år på samme tid.

Den intense priskonkurrence og omfattende annoncekampagner har kostet også TDC penge. Omsætningen i Danmark er faldet blandt privatkunder, og på erhvervsmarkedet har TDC godt nok vundet og genforhandlet kontrakter, men det er til lavere priser end hidtil. Også frafaldet af fastnetkunder fortsætter, selv om det dog er lykkedes TDC at samle en del af dem op gennem f.eks. at tilbyde pakkeløsninger, hvori indgår telefoni via internetforbindelsen (såkaldt »voice over IP«). Fra første til andet kvartal forsvandt 31.000 fastnetkunder.

Det var ventet, at TDCs privatkundeforretning ville vise sig presset på grund af priskrigen, som for alvor har stået på i halvandet år og ikke blev standset med TDCs køb for 300 millioner kroner af Onfone i maj 2011. Også en tilbagegang for TDC Erhverv var ventet, mens YouSee igen ville blive redningsplanken, fordi underholdning bliver en stadig større forretning.

Flere kunder til Telia og Telenor

TDCs hovedkonkurrenter - norskejede Telenor og svensk-finske Telia, som begge hører til blandt verdens ti største mobilselskaber - kom med regnskaber midt i juli. Begge fik flere kunder, og Telia sikrede sig samtidig en fremgang i pengekassen, mens Telenor stadig plages af tilbagegang.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenors nettoomsætning gik tilbage fra 1.471 mio. kroner i 1. kvartal til 1.406 mio. i 2. kvartal, og driftsresultatet faldt igen - fra 290 mio. kroner i januar-marts til 278 mio. i april-juni. Resultatet er dårligere end ventet; den hårde konkurrence får skylden. Telenor fik 34.000 nye danske mobilkunder, størstedelen dog gennem taletidskort, og nåede op på 2,02 millioner, mens antallet af fastnetkunder faldt fra 378.000 til 354.000. Også kundernes månedlige forbrug fortsætter med at falde. I januar-marts brugte hver kunde i gennemsnit 153 kroner, i april-juni kun 146 kroner.

Telia, som er Danmarks tredjestørste selskab, hentede 37.000 flere kunder fra 1. til 2. kvartal i år og har nu 1.474.000 mobilbrugere. Her er der kommet 13.000 taletidskunder til. Og Telias kunder bruger nu i gennemsnit for 139 kroner om måneden mod 135 kroner i første kvartal. Alligevel faldt Telias danske omsætning med 14 procent fra 1.301 mio. svenske kroner til 1.187 mio. på et kvartal. Til gengæld er Telia blevet bedre til at tjene penge. Driftsresultatet steg fra 138 mio. svenske kroner i januar-marts til 144 mio. kroner. Indtjeningsmargenen ligger dog helt nede på 8,3 procent nu mod 10,6 procent i første kvartal.