TDC fortsætter fremgang

Danmarks største teleselskab får stadig flere kunder. Især TV og mobiltelefoni trækker. (Senest opdateret kl. 8.54)

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Danmarks største teleselskab, TDC, fortsætter fremgangen og henter både flere penge og flere kunder hjem.

Læs også: TDC lægger fem mia. i Schweiz

Omsætningen for hele koncernen steg i 1. halvår 2010 med 2,2 procent, og driftsresultatet for TDCs nordiske aktiviteter voksede med 3,2 procent.

TDCs koncerndirektør, Henrik Poulsen, kalder resultatet for »tilfredsstillende«.

Telekoncernen forventer fortsat at kunne nå et årsresultat for 2010 som planlagt, nemlig en vækst i omsætningen på en-tre procent og en fremgang i driftsresultatet på tre-fire procent.

»I lyset af skarp priskonkurrence på alle markeder har TDC leveret en solid præstation i 1. halvår 2010, og vi kan derfor fastholde vores forventninger til året,« siger Henrik Poulsen i en kommentar.

Driftsresultatet (EBITDA) for årets første seks måneder endte på 6,695 milliarder kroner mod 6,293 milliarder for et år siden, en fremgang på 6,4 procent.

TV og mobil trækker

Væksten i kundetallet stammer især fra TV- og mobilsalg. I Danmark fik TDC 180.000 flere kunder. TDC har nu 3,26 millioner mobilkunder samt 238.000 med mobilt bredbånd - altså trådløs internetadgang fra avancerede mobiltelefoner eller bærbare computere med mobilmodem. Det er en fremgang på næsten 49 procent.

Størst succes har TDCs kabel-TV-selskab, YouSee, der er Danmarks største. Her voksede kundeantallet med 7,4 procent til 1,28 millioner, og det er især den samlede pakke med TV, telefoni og internetforbindelse, der trækker.

YouSee sidder nu - sammen med produktet TDC TV, som »moder TDC« selv sælger - på 54,4 procent af det danske marked for betalings-TV.

Telenor og Telia presset

Norske Telenor og svenske Telia - Nordens næststørste og største teleselskaber - aflagde danske regnskaber i juli.

Telenor øgede kundetallet med 39.000 til 2,114 millioner, og også omsætningen voksede to procent - fra 1,668 milliarder kroner til 1,701 milliarder kroner, og det er mobiltelefoni, der trækker opad, mens fastnetomsætningen stadig falder sammen med kundetallet her. Til gengæld faldt indtjeningen fra 381 millioner kroner i 2. kvartal 2009 til 373 millioner, fordi der er brugt store summer på at udbygge og forstærke mobilnettet. Kunderne henter Telenor især på mobilt bredbånd - altså det at kunne bruge trådløst Internet fra en avanceret mobiltelefon eller en bærbar computer med mobilmodem. Lige så store magneter er Telenors musik- og filmtjenester, WIMP og Voddler, ikke helt.

Telias halvårsregnskab viste et fald i omsætningen på 11 procent i forhold til året før. Omregnet til danske kroner omsatte Telia i Danmark for 2,55 milliarder kroner mod 2,86 milliarder sidste år, men her spiller valutakurserne ind, så faldet er ikke så stort i danske kroner.

Telias nettosalg faldt med 3,9 procent, mens indtjeningsgraden (EBITDA) faldt en anelse, fra 18,7 til 18,4 procent.

Telia mistede 6.000 mobilkunder på tre måneder og har nu 1,484 millioner, hvilket dog er 35.000 flere end for et år siden. Og kunderne bruger langt færre penge nu (229 kroner om måneden) end for et år siden (257 kroner). Også antallet af fastnetkunder falder, mens lidt flere - 6.000 på tre måneder - har købt bredbånd hos Telia.