TDC får milliardsmæk af lavprisrival

Det nye mobilselskab Onfone tordner frem, som intet andet lavprismobilselskab har gjort det før. Effekten er et massivt tab af indtjening for de store teleselskaber som TDC, der ifølge ekspert rammes af tab på op til 1 mia. kr., skriver dagbladet Børsen.

Foto: Sisse Stroyer
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De toneangivende mobiltelefonselskaber står tilsammen til at miste indtjening på op til 2 mia. kr., efter at anden lavprisbølge i mobilmarkedet er sat i gang. Lederen i priskrigen er det succesrige Onfone, mens TDC, der netop nu er i gang med et storstilet aktiesalg, bliver en af de helt store tabere. Den nyeste udvikling er, at det er de bedst betalende faste kunder, der forlader de store teleselskaber og søger mod bedre priser.

Onfone har siden august fået 67.000 nye kunder, hvilket er en stigning i kundebasen på nærved 300 pct., den største kundevækst for et lavprisselskab. »Jeg kalder det den anden bølge af lavprismobiltelefoni.

Vi svarer igen på det med et smil, om end det er lidt anstrengt,« siger Jesper Brøckner, adm. direktør for Telia Danmark. Hos TDC er direktøren for TDC Privat, Jesper Theill Eriksen, meget opmærksom på Onfones succesfulde entre på markedet. »Vælger alle selskaber at sænke priserne tilsvarende, vil det fjerne en stor værdi markedet. Men jeg tror ikke, det går denne vej,« siger Jesper Theill Eriksen.

Hos Telenor er privatkundechef Peter Berg ikke i tvivl om, at Onfones aggressive adfærd vil koste indtjening. Onfone driver sin forretning på Telenors net, men alligevel volder selskabet Telenor problemer. Ifølge beregninger, Strand Consult har foretaget, betyder lanceringen af Onfone og teleselskabernes modsvar sammenlagt prisfald på over 2 mia. kr., hvilket slår direkte ned på de store teleselskabers indtjening.

TDC har over 40 pct. af samtlige danske mobilkunder, så Onfone-bølgen vil ramme selskabet hårdt, vurderer direktør for Strand Consult, John Strand. »Onfone smadrer mere værdi i mobilmarkedet end Telmore og CBB gjorde da de lancerede. Onfone betyder prisfald for omkring to mia. kr. for mobilmarkedet, og dermed koster de TDC omkring 500 mio. kr. til en mia.,« siger John

/Ritzau/