TDC får bøde for ulovligt telefonsalg

Telefonsælgere forsøgte at sælge mobilabonnementer til folk, der ikke havde givet dem lov til at ringe op. Også det selskab, som TDC købte oplysninger af, er dømt.

TDC og marketingsbureauet We Love Leads er begge blevet dømt i Københavns Byret for ulovligt telefonsalg. Arkivfoto: Ida Guldbæk Arentsen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Det er ulovligt at kontakte folk for at sælge dem mobilabonnementer, når de ikke på forhånd har sagt ja til, at man må ringe dem op.

Det koster nu landets største teleselskab, TDC, en bøde på 10.000 kroner, efter at forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har taget sagen op. Også marketingsbureauet We Love Leads skal betale 10.000 kroner for medvirken, for TDC havde købt kontaktoplysningerne fra bureauet, før man ringede op. De har begge tidligere fået langt større bøder.

Det er Københavns Byret, der har dømt de to selskaber. Sagen handler om to forbrugere, der blev kontaktet, fordi TDC ville sælge dem et mobilabonnement. Men ingen af dem havde på forhånd givet samtykke til, at man kunne ringe til dem, og dermed er loven overtrådt.

Langt større bøder tidligere

»Retten har med dommen sendt et signal om, at virksomheder, der køber forbrugernes kontaktoplysninger, kan straffes for at kontakt forbrugerne ulovligt, hvis de købte oplysninger om, at forbrugeren har accepteret at blive kontaktet, faktisk er forkerte,« siger Christina Toftegaard Nielsen i en kommentar til dommen.

TDC blev frifundet for at have ringet en tredje person op. Det var nemlig hustruen til abonnenten, der tog telefonen, og hun havde ikke givet samtykke. Alligevel forsøgte telefonsælgeren at få hende til at købe TDCs produkter.

TDC har i 2014 fået en bøde på 25.000 kroner for tilsvarende ulovligt telefonsalg, og We Love Leads - der dengang hed Orville Media - fik i 2015 en bøde på 190.000 kroner for at overtræde forbuddet mod vildledning i markedsføringsloven.

Masser af klager hvert år

Forbrugerombudsmanden modtager årligt flere end 20.000 klager over e-mails med reklamer og omkring 300 klager årligt over opringninger fra telefonsælgere, som folk ikke ønsker at blive kontaktet af.

En virksomhed må kun ringe eller sende e-mails og SMSer, hvis man udtrykkeligt har givet samtykke til at kunne kontaktes.