TDC får bøde for regnskabssjusk

Telekoncernen har gennem længere tid opgivet forkerte omsætnings- og markedstal til myndighederne.

Telekoncernen TDC erkender problemer med at indrapportere korrekt til myndighederne. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

TDC har fået en bøde på 91.000 kroner for at have indrapporteret forkerte regnskabstal.

Det er TDCs afdeling i Norge, som af Post- og Teletilsynet (PT) straffes med en bøde på 100.000 norske kroner for fejlindrapportering over en længere periode. Det er første gang, at et selskab får en bøde på det grundlag.

Alvorlig sag

»Det er bekymrende, at TDC trods flere kontrolspørgsmål fra PT ikke straks har rettet sine indrapporterede tal. Det har været vanskeligt at få TDC til at rapportere korrekt, noget, der er alvorligt både for TDC selv, for PTs grundlag for markedsregulering og for de andre aktører i branchen,« siger direktør for Post- og Teletilsynet, Willy Jensen.


Tilsynet påpeger, at det er ulovligt forsætligt eller uagtsomt at give urigtige eller ufuldstændige oplysninger til myndighederne.

Køb adgang: Analyse af Danmarks 1000 største virksomheders regnskaber

TDC har både indrapporteret forkerte tal for, hvor mange minutter kunderne taler, hvor mange abonnenter TDC i Norge har, og for omsætningen på fastnettelefoni og bredbånd. Der er tale om flere hundrede millioner kroner i afvigelse.

TDC i Norge betjener udelukkende erhvervskunder. Selskabet er en sammenlægning mellem TDC Norge og Song Networks, som TDC-koncernen købte i 2004.

TDC bestrider ikke bøden

TDC er ikke tilfreds med bøden men bestrider den ikke.


»Vi synes, at det er drøjt at omtales som uagtsomme, men jeg vil ikke sige, at vi bestrider bøden. Men reaktionen er streng,« siger direktør Arne Henrik til telenyhedstjenesten Inside Telecom.