TDC-direktør: Investeringer i netværk kræver højere mobilpriser

De danske mobilkunder bruger mere og mere data, og idet forbedrede netværk kræver investeringer, føler TDC sig nødsaget til at hæve priserne på selskabets billigste abonnementer for alle nye kunder for at kunne drive en sund forretning.

Foto: Nils Meilvang. »For at kunne fortsætte de store investeringer er vi nødt til at drive en sund forretning, og derfor hæver vi prisen på vores billigste abonnement med 10 kr.,« siger Johan Brammer, mobilchef i TDC.
Læs mere
Fold sammen

Sådan lyder meldingen Johan Kirstein Brammer, der er direktør for TDC's privatforretning, Consumer. Det er hos de billigste abonnementer hos Yousee, Fullrate, Telmore og TDC, at nye kunder bliver mødt med prisstigninger på 10 kr. om måneden fra dags dato.

- Vi kan se, at vores mobilkunders forbrug af data stiger hver dag. Bare inden for de seneste to år er dataforbruget steget med en faktor fem, og det stiller større og større krav til vores mobilnetværk. Så for at kunne fortsætte de store investeringer er vi nødt til at drive en sund forretning, og derfor hæver vi prisen på vores billigste abonnement med 10 kr., siger han til Ritzau Finans.

Det er i første omgang kun priserne på de billigste abonnementer for nye kunder, der bliver berørt, mens eksisterende kunder ikke vil opleve en større regning.

- Vi har investeret 4 mia. kr. i et nyt mobilnetværk, og vi kan se, at vores kunder i TDC og de øvrige brands sætter pris på at have Danmarks bedste netværk, og det vil jeg også sikre, at vi har i fremtiden, og derfor mener jeg, at det er en rimelig prisregulering, siger Johan Kirstein Brammer.

Det danske mobilmarked har igennem en lang periode været præget af intensiv priskonkurrence, hvor kunderne har kunnet glæde sig over lavere og lavere priser på trods af mere indhold i abonnementerne.

TDC har måttet se kunderne skifte til konkurrenterne Telia, Telenor og 3 gennem mange kvartaler, men den udvikling blev vendt i april, maj, og juni, hvor TDC havde kundevækst for første gang i lang tid.

Johan Kirstein Brammer håber, at de forhøjede priser ikke laver om på den udvikling. I andet kvartal havde TDC en tilgang på 13.000 nye abonnenter blandt de private kunder.

- Vi har set en forbedring over et kvartal, og det har vi sat meget pris på. Jeg håber ikke, at det her vil ændre på den her trend som følge af det initiativ.

- Vi kan se, at vores kunder sætter pris på et godt netværk, og når vi kigger rundt i resten af Europa, så har Danmark nogle af de allerlaveste mobilpriser, så selv med denne prisregulering, så er det stadig en billig adgangsbillet, siger Johan Kirstein Brammer.

TDC regner i år med at have investeringer på 4,3 mia. kr.

TV: TDC hæver priserne over hele linjen