TDC-chef: Vi ruster os til kamp mod Apple og Google

TDC-oprydningen, hvor YouSee organisatorisk lægges sammen med TDC, skal ruste koncernen mod den amerikanske invasion. Midlet er krydssalg, kundetilfredshed og kurtiseren for eksisterende kunder.

»Hvis vi skal kunne konkurrere med de store, internationale spillere, skal vi sørger for, at vores kunder bliver mere og mere tilfredse,« siger den nye topchef Carsten Dilling. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Spareøvelse eller offensiv satstning ?

Svaret afhænger af, hvem man spørger, men spørger man TDCs egen topchef, Carsten Dilling, markerer gårsdagens annoncering af nedlæggelsen af YouSee som selvstændig organisatorisk enhed i TDC et stort skridt i retning mod fokusering på den eksisterende kundebase og et stort skridt væk fra den hundedyre kamp om at stjæle kunder fra de andre.

Skridtet er samtidig helt nødvendigt, for de kommende år skal TDC ikke blot konkurrere mod Telia, »3« og Telenor, men også mod Google, Apple, Netflix, Facebook og et mylder af andre selskaber, der pludselig bevæger sig ind på teleselskabernes gamle domæner med nye, webbaserede produkter, der ofte sælges til dumpingpriser via globale stordriftsfordele. TDC er nødt til at tænke nyt, hvis selskabet skal klare sig i konkurrencen.

»Det, vi har, som de ikke har, er kundeforhold. Hvis vi skal kunne konkurrere med de store, internationale spillere, skal vi sørger for, at vores kunder bliver mere og mere tilfredse. Den konkurrence skal vi klargøre koncernen til at håndtere,« siger Carsten Dilling, der nævner sammenlægningen af Onfone og YouSee i efteråret som en af inspirationskilderne til det nuværende skridt.

»Det viste sig at være meget slagkraftigt, og det vil vi nu skalere op på tværs af alle vores produkter. Vi mener, at vi i fremtiden får mere ud af at sælge mere til vores eksisterende kunder, end vi får ud af at jage kunder hos de andre selskaber. Nu skal vi have de gode sager, eksempelvis vores YouBio-produkt, bredere ud, så det bliver gangbart flere steder. For eksempel kan Telmore måske sælge det til deres kunder, ligesom det også bliver tilgængeligt under TDC-brandet. Det er synd, hvis det ender med at blive skærmet af i YouSee,« siger Carsten Dilling.

Flere omrokeringer

YouBio er TDCs store satsning på streaming, der skal konkurrere mod Netflix, og selv om produktet kan bruges af alle, der har en internetforbindelse, er YouBio uløseligt forbundet med kabel-TV, så længe det sælges under YouSees varemærke.

TDC-chefen lægger dog ikke skjul på, at selskabet også kommer til at spare penge på manøvren.

»Der er ganske store besparelsesmuligheder i at lægge det sammen, men vi ændrer ikke på vores forventninger for året. De penge, vi sparer, vil vi i stedet bruge på at forbedre kundeoplevelsen. Samtidig er der heller ikke tale om, at vi slår YouSee ned, for vi ønsker at prioritere de services, der ligger i YouSees brand. Det kan man blandt andet se på, at topledelsen i selskabet nu vil præges af YouSees topledere.«

Blandt de nye omrokeringer bliver YouSees hidtidige udviklingsdirektør, Anders Blauenfeldt, nu flyttet til en lignende stilling blot for hele TDC. Også vicedirektør Ulf Lund rykker et skridt op og får nu en indholdsrelateret topstilling i koncernen.