TDC-chef: Mere TV på nettet

Koncernchef Henrik Poulsen peger på TV-forretningen som koncernens største succes i 2011 - og der er mere i vente i fremtiden.

Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDC har standset blødningen i sårene efter priskrigen fra mobilmarkedet. Og mens telebosserne slikker deres sår, glæder administrerende direktør Henrik Poulsen sig over, at TDCs guldkalv fortsætter med at vokse. 

Yousees omsætning steg med 6,2 procent til 4,3 milliarder kroner i 2011, men mere bemærkelsesværdig, så steger driftsresultatet med hele 12,4 procent til 1,5 milliarder. Det sker blandt andet, fordi TDC har investeret i ny teknologi, der sænker transmissionsomkostningerne.

"Vi kan være tilfredse med mobilforretningen, når man ser den i lyset af den priskrig, der har været i de seneste 12-15 måneder. Men hvis jeg skal fremhæve noget særligt i vores regnskab, så er det vores TV-forretning, der går rigtig godt," siger TDC-topchefen.



Især film-udlejningen går strygende for Yousee. I 2011 er det således blevet til 2,7 millioner udlejede film. Det er vækst på over 300 procent i forhold til året år, og peger i retning af, hvilken vej vinden blæser på TV-markedet.

"Det er et tydeligt tegn på det gennembrud, der har været i det seneste år, omkring samspillet mellem TV og internet. Vi har været meget optaget af at man skal kunne bruge begge medier på fire skærme i hjemmet. Her mener jeg TV, computer, tavlecomputer og smartphones," siger Henrik Poulsen og tilføjer:

"Det er helt nye måder at tilgå indholdet på, og det er noget, vi investerer ganske meget i. I takt med at bredbåndsforbindelserne og mobile bredbånd bliver bedre, skal man kunne få både TV, internet og musik på de platforme."



TDC købte i 2011 lavprisselskabet Onfone og analytikernes øjne har derfor været rettet mod dette regnskab for at se, hvordan overførslen af Onfone-kunderne fra Telenor-netværket til TDC eget er gået.

"Migreringen er faktisk gået over forventning. Kunderne er blevet flyttet til vores netværk og vores betalingsplatform, og det er sket uden noget stort tab af kunder," fortæller TDC-direktøren.

Priskrigen på mobilområdet har været på lavt blus siden efteråret, men i slutningen af 2011 begyndte de små lavprisselskaber igen af vise tænder. December og januar har derfor budt på relativt hårde fremstød for at lokke kunderne over i de billigere selskaber. Samtidig begynder selskaberne også at forøge den mængde taletid og datatrafik, der indgår som standard i produkterne.



"Vi har måttet øge indholdet i Onfones abonnementer for at følge med udviklingen. Man må konstatere, at der har været et betydeligt promotiontryk, der lægger pres på markedet igen. Det er samme billede, vi ser på det europæiske marked, hvor der er priskrig. Og effekten vil vi stadig se i 2012, selvom priskrigen muligvis dæmper sig," siger Henrik Poulsen.