TDC-boss: Vi har ikke været gode nok

Den primære drivkraft hos TDC bag aftalen om outsourcing af supportfunktioner til amerikanske Sitel har været kvalitet, og heri ligger også en erkendelse af, at selskabet ikke har været dygtig nok til at løfte opgaven selv.

Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Vi har ikke været gode nok, og så sker der også det i industrien, at forbrugernes behov for og krav til, hvad kvalitet og service er, den stiger i opadgående retning samtidig med, at betalingsvilligheden for at få dækket de behov stikker syd om, siger koncerndirektør Jens Aaløse, TDC Group, til Ritzau Finans og forsætter:

- Det er den udfordring, vi har som virksomhed, at det skal vi kunne håndtere. Derfor er kvalitet den vigtigste parameter, men samtidig er det også vigtigt, at vi kan gøre det til en omkostning, som er lavere, end den er i dag, fordi man skal kunne løse begge udfordringer samtidig.

Han forventer, at kvaliteten af kundesupporten hos Sitel vil få et betydeligt løft ikke mindst på grund af, at Sitel har 56.000 medarbejdere i 23 lande, som alene beskæftiger sig med kunderservice for nogle af de største globale brands i verden.

- Det vil sige, at de beskæftiger sig ikke med andet, og det betyder også, at det er noget, som de bliver rigtigt dygtige til. De udvikler best practices og mange af de teknologiske funktionaliteter/hjælpemidler, man skal have for at drive effektive call-center virksomheder, dem har de mulighed for at have, fordi de har 56.000 medarbejdere, de kan dele omkostningen ud på. I TDC har vi 2000, som vi skal dele den samme omkostning ud på, og det betyder bare, at det alt andet lige bliver mere effektivt i deres regi, siger Jens Aaløse.

Han ønsker ikke at komme ind på de nærmere økonomiske forhold i aftalen udover at der er tale om en betydelig besparelse for TDC. Betalingen afhænger i sidste ende af den performance, der bliver leveret, hvilket er reguleret af en lang række mekanismer i aftalen.

- Vi gør ikke det her alene på baggrund af kundeoplevelse, vi gør det også fordi, at der er nogle betydelige omkostningsbesparelser i det. Det er helt i paritet med det, som TDC har været dygtige til i en årrække, løbende at tilpasse sine omkostninger til den virkelighed, man opererer i, siger Jens Aaløse.

/ritzau/FINANS