TDC: Blot en krone for ubegrænset fastnetsnak

Fra september sløjfer TDC minutprisen, hvis man ringer til en anden fastnettelefon. Check næste regning, siger analytiker, som dog godt kan se fordele ved de nye priser.

TDC tjener årligt tæt på to milliarder kroner på de mange fastnettelefoner, som stadig står i danske hjem og virksomheder - alene på abonnementet til 1.608 kroner. Antallet af fastnettelefoner er netop faldet til under to millioner. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Danmarks største teleselskab, TDC, sløjfer nu helt den faste minutpris for at ringe fra en fastnettelefon til en anden. Fra september vil det koste en krone at løfte røret, og derefter er det gratis at tale, lige så længe man lyster.

Fra 30. september ændres fastnettaksterne fra i dag et indviklet prisskema afhængig af, hvilket tidspunkt man ringer på, til fast pris på nul kroner i taletid. Til gengæld femdobles prisen for blot at løfte røret fra i dag 0,225 øre. Samtalen til nul kroner gælder dog kun, hvis man ringer til en anden fastnettelefon, mens man skal betale 0,79 kroner pr. påbegyndt minut, hvis den, der løfter røret i den anden ende, anvender en mobiltelefon.

Check regningen

Teleanalytiker Torben Rune, direktør i rådgivningsfirmaet Netplan, tør ikke umiddelbart give et bud på, hvad det betyder rent økonomisk.

»Det vil være fuldstændigt afhængig af, hvordan man bruger sin fastnettelefon. Hvis man er en gennemsnitsforbruger, flytter dette ikke noget væsentligt. Derfor er mit råd: Check den næste telefonregning,« siger han til Business.dk.

Han understreger, at udlandstrafikken - endnu - ikke er påvirket af ændringerne. Her vil priserne for både opkald og tale være præcis de samme. Ændringen gælder kun indenlandske opkald.

Lange samtaler kan give fordel

»Fastnetkunder taler i gennemsnit i tre minutter og 40 sekunder pr. samtale. Så hvis man taler deromkring, balancerer regnestykket. Men har man lange samtaler, vil det nye abonnement være en klar fordel. TDC siger selv, at 80 procent af alle udgående kald på fastnettet går til andre fastnettelefoner. Det kan jeg hverken bevise eller modbevise, men det gælder i alle tilfælde kun privatkunder. I erhvervssammenhæng er der langt flere opkald til mobiltelefoner,« siger Torben Rune.

Hvordan finder man ud af, om man ringer til et fastnet- eller et mobilnummer?

»Det ved jeg faktisk ikke. Der er ingen måder, som man kan se det på. Selvfølgelig kan man prøve at huske, at numre, der begynder med 28, 29, 40 eller 60 typisk er mobilnumre, men i dag kan man jo flytte sit fastnetnummer over til en mobiltelefon. Fakta er, at dette kan blive en virkeligt dyr affære, hvis man ofte ringer til numre, der er optaget, som ikke svarer, eller hvis kaldet går til mobiltelefonsvareren. For det mindste, man overhovedet kan betale for at forsøge at ringe til en mobiltelefon, er 1,79 kroner, nemlig en krone i opkaldsafgift og 79 øre pr. påbegyndt minut,« siger teleanalytikeren.

Måske hopper enkelte tilbage

Han forstår godt, at TDC nu gør noget.

»Dette flytter næppe ret mange kunder til fastnettet. Men TDC vil gerne i konkurrencen mod IP-telefoni, der typisk er gratis som led i et bredbåndsabonnement, give indtryk af, at det gammeldags fastnet heller ikke er dyrt, og det har de ret i. Men måske kan TDC lokke nogen af dem, der har meget lange samtaler via f.eks. Skype i dag, tilbage til et fastnetabonnement,« siger Torben Rune.

TDC vil informere alle sine fastnet-, ISDN- og bredbåndskunder direkte hen over sommeren.