TDC bliver ny dansk bookmaker

TDC går ind på milliardmarkedet for online betting og kasino. Tele- og TV-giganten vil udnytte sine mange kanaler til kunderne til at tilbyde dem online spil.

TDC er allerede i denne uge klar til at gå ind på markedet for betting. Topchef Carsten Dilling er dog indstillet på, at det vil tage noget tid, inden forretningen for alvor er oppe at køre, men satser blandt andet på, at VM i fodbold i Brasilien skal bringe omsætning i butikken. På billedet ses gruppe­inddelingen for halvdelen af de 32 deltagende lande. Arkivfoto: Sergio Moraes/Reuters Fold sammen
Læs mere

Sportsbetting og kasino på nettet er et milliardstort marked alene i Danmark, og nu vil telefoni- og TV-kæmpen TDC have en bid af kagen. TDC har således købt en licens til at udbyde spil i Danmark og er allerede i denne uge klar til at lancere det nye forretnings­område.

TDC er landets største udbyder af både telefoni, TV og internet, og det er især disse kanaler til millioner af potentielle kunder, der gør, at TDC-koncernchef Carsten Dilling ser et stort forretningspotentiale.

»Vi har selvfølgelig lavet en business case. Jeg kan ikke give nogen tal på, hvor store vi vil blive, men vi gør det her for at blive en spiller, som man kan få øje på. Det er klart, at vi har den fordel, at vi kan stille det her til rådighed for stort set alle de danske husholdninger. Vi når ud til en meget stor del af de danske husstande, når man lægger vores YouSee-forretning, TDC-forretning, Telmore og vores øvrige forretninger sammen. Og det er klart, at vi ønsker at bringe alle disse kundebaser i spil og dermed komme bredt ud til alle danskere med det her,« siger han.

Nye tal fra Spillemyndigheden, der fører tilsyn og kontrol med spillemarkedet i Danmark, viser, at markedet er i rivende udvikling. Således brugte danskerne i 2012 to mia. kr. på online spil, mens de i 2013 skruede op for spillelysten og gamblede for knap 2,4 mia. kr.

Det er lokkende tal for TDC-chefen, hvis nuværende kerneforretning er gevaldigt under pres både konkurrencemæssigt og prismæssigt.

»Det interessante ved dette marked sammenlignet med vores telefoni- og TV-marked er, at dette marked vokser 10-15 pct. om året. På markedet er der selvfølgelig Danske Spil som markedsleder, og man har nogle udenlandske aktører, men der er i virkeligheden ret få aktører, og vi synes, at de får for lidt konkurrence. Det er et marked, der har en størrelse på knap 2,5 mia. kr. i Danmark. Så det er et marked, som, vi synes, er uhyre interessant. Specielt når vi agerer i et telemarked, som godt nok vokser på datamængder og antal transaktioner, men hvor prispunkterne gør, at markedsværdien faktisk er faldende,« siger Carsten Dilling.

Koncernchefen påpeger, at der med digitaliseringsbølgen åbner sig nogle helt nye muligheder for TDC, og frem for alt mulighed for synergi ved at få en tæt integration til andre services fra TDC på længere sigt. I første omgang skal TDC dog fokusere på at etablere sig på markedet og være synlig, og så er det planen, at sommerens store sportsbegivenheder skal give den nye forretning en god start.

»Jeg må sige, at jeg har ret store forventninger til det her, men de senere år har jeg også set, at når vi finder på nye ting, starter vi lidt fra bunden. Derfor skal man også acceptere, at det tager noget tid at få et initiativ op at stå. Men vi har nogle meget vigtige begiven­heder i år som eksempelvis VM i fodbold, som vil give dette en god start. Vi har en milliardforretning, og dette bliver ikke til milliarder, men det skal gerne blive til noget omsætning og indtjening talt i millioner, og noget der tydeligt kan registreres som særskilt forretning,« siger Carsten Dilling.

Da online spil ikke er kernekompetence for TDC, skal koncernen finde de kompetente kræfter eksternt. Carsten Dilling ønsker dog på nuværende tidspunkt ikke at løfte sløret for, hvem der skal være operatør på området for TDC.