TDC åbner Blockbuster-filmbutik på nettet

Telegiganten TDC vil leje film ud til alle på nettet og satser på at få en millionomsætning, efterhånden som butikken kommer op i fart.

Med Blockbuster kan man se film på både telefoner, tavle-PCer, PCer og selve fjernsynet - eller sende signalet fra den bærbare enhed op på den større TV-skærm. Foto: Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere

Efter flere mislykkede tilløb kaster Danmarks største telekoncern, TDC, sig over ren filmudlejning på nettet og åbner onsdag formiddag klokken 10 sin egen butik under det kendte navn Blockbuster.

Lanceringen sker lige op til juletiden, hvor danskerne traditionelt har rigtigt god tid til at se film - og gør det, både i TV, som købefilm og som lejefilm. TDCs mediedirektør, Ulf Lund, har tidligere sagt, at han forventer »i hvert fald et trecifret millionbeløb« i omsætning på den nye filmtjeneste.

TDC har valgt at gøre som Google: Blockbuster bliver lanceret som i en såkaldt betaudgave, altså en tjeneste, som ikke er finpudset i alle ender og kanter, men som folk kan begynde at bruge, og hvor der løbende rettes fejl og mangler.

Blockbuster er en digital filmbutik, som vil tilbyde udlejning af enkeltfilm over netforbindelsen. Den kan bruges af enhver med internetforbindelse og ikke blot af TDC-kunder. Der er intet abonnement og ingen binding. Man betaler for de film, som man ønsker at se. Modsat de fysiske butikker skal man heller ikke aflevere filmene igen. De udløber automatisk og kan så ikke længere ses.

Først film, senere TV-serier

Blockbuster begynder som filmtjeneste, TV-serierne kommer først til januar  og vil kun kunne købes, ikke lejes. TDC understreger, at det afgørende er at kunne se filmene på store skærme. Der kommer derfor mobilapplikationer til Apple iOS og Google Android samt applikationer til en række TV-apparater, der kan kobles direkte på nettet. Også muligheden fra spillekonsollen Playstation vil komme til, om en uge lægger den nye Playstation 4 for.

Desuden vil Blockbuster fungere med Chromecast, som er Googles særlige USB-dut, som sættes i fjernsynet, hvorpå man kan vise skærmen på en PC eller mobiltelefon på TV-skærmen.

I starten af 2015 vil muligheden for at kunne downloade filmene, så man kan tage dem med sig, komme til.

Man skal bruge sin e-mailadresse som bruger. Priserne vil blive op til 49 kroner, om end mange film vil kunne lejes for blot 19 kroner. Der vil også - som i de tidligere fysiske Blockbuster-butikker - blive mulighed for at få rabat ved at købe f.eks. tre film for 100 kroner. Lejespil kan afspilles i 48 timer, og man har 28 dage, fra man starter afspilningen.

TDC: Det skal blive en succes

Man kan også købe filmene og gemme dem på sin digitale filmhylde i Blockbuster. Her koster de nye premierefilm 169 kroner, standardpremierefilm fra 79 til 139 kroner og andre film fra 79 op til 119 kroner.

TDC håber, at danskerne stille og roligt vænner sig til at kunne leje en film via nettet i stedet for at gå i supermarkedet og købe en fysisk DVD-film.

Ser man filmen som streaming direkte over netforbindelsen, vil det kun være muligt i Danmark. Hvis filmen er downloaded, vil man derimod godt kunne tage den med sig.

Casper Hald, som er TDCs nyudnævnte chef for Blockbuster, »regner med, at det skal blive en succes, for vi har investeret ret meget«. Han vil »være glad, hvis vi når 100.000 brugere, også hvis vi når 50.000«.

Slået af Netflix

Da TDC gennem YouSee i november 2012 lancerede sin nu snart helt nedlagte filmtjeneste YouBio med store armbevægelser, sagde daværende administrerende direktør for YouSee, Niels Breining, ved premieren, at »nu laver vi den ultimative, bedste tjeneste i Danmark med digital distribution på film og serier. Vi vil være markedsleder også på dette område. Til jul er der 15 udbydere af dette i Danmark, men vi vil have 50 procent af markedet, ligesom vi har på de øvrige markeder«.

Siden har TDC erkendt sig slået af Netflix og har i stedet valgt at lægge filmtjenesten sammen med en række af TDCs øvrige underholdningstjenester under navnet YouSee Play, som fik premiere omkring 1. oktober.

TDC købte i januar 2014 rettighederne til navnet Blockbuster i Danmark.

På årsmødet i Dansk Industris branchefællesskab for IT- og televirksomheder i Danmark, ITEK, i september sagde TDCs topchef, Carsten Dilling, at koncernen nu er blevet en underholdningsmaskine og ikke længere et teleselskab, hvilket understregedes af købet to uger tidligere af Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, for 12,5 milliarder kroner og den forestående lancering af Blockbuster.

»Vi vil skabe den absolut mest populære og potente portal for leje af film enkeltvis gennem Blockbuster, så det kan ses på alle former for udstyr. Det vil give den rigtige kombination med TV-udbuddet og TV-pakkerne, som vi har nu,« sagde han.