Taxinævn: Chauffører fravælger erhvervskunder

OPINION: Jesper Würtzen, der er fungerende formand for Taxinævnet i Region Hovedstaden, svarer på et tidligere debatindlæg.

Foto: Kai Pfaffenbach. Taxinævnet er heller ikke uenig med taxibranchen i, at efterspørgslen på vogne er steget. Det er naturligt, fordi flere vognmænd har indleveret deres tilladelser ved udsigten til en ny taxilov, og fordi kørsels­tjenesten Ubers ophør har skabt en øget efterspørgsel.
Læs mere
Fold sammen

Taxikunderne i hovedstaden skal have den bedst mulige service. Så langt er jeg enig med Carsten Aastrup (CA) i Dantaxi, som skrev et debatindlæg den. 15. september.

Taxinævnet er heller ikke uenig med taxibranchen i, at efterspørgslen på vogne er steget. Det er naturligt, fordi flere vognmænd har indleveret deres tilladelser ved udsigten til en ny taxilov, og fordi kørsels­tjenesten Ubers ophør har skabt en øget efterspørgsel.

Men så stopper enigheden også. Nævnets undersøgelse viser, at ventetiden på en bestilt taxi faldt i 2017, samtidig med at antallet af bestilte ture steg, mens antallet af gadeture faldt en anelse.

Fra chauffører hører nævnet, at de bevidst fravælger ture fra erhvervskunder, fordi bestillingskontorerne tilbyder disse kunder så stor rabat, at chaufførerne, der er provisionslønnet, oplever en markant lønnedgang.

Branchen bekræfter selv, at problemet med ventetider ikke skyldes mangel på taxier. Det er ofte trafiksituationen, der gør, at taxierne ikke kan nå frem til tiden, men også fordi adgangsvejene til krydstogtskibene er horrible. Dertil kommer de mange vejarbejder. Endelig forårsager chaufførmangel, at branchen ikke er i stand til at udnytte kapaciteten tilstrækkeligt.

Taxinævnet indhenter p.t. oplysninger fra bestillingskontorerne. Viser det sig, at taxierne ikke udnyttes effektivt, vil nævnet benytte den mulighed, vi har for at pålægge bestillingskontorerne en vagtordning.

Almindeligvis har vi tillid til, at branchen selvfølgelig vil servicere kunderne, men vi har i denne periode, hvor vi venter på en ny taxilov, oplevet, at visse dele af branchen ikke lever op til gældende regler og aftaler. Derfor har vi i Gribskov og Halsnæs Kommuner været nødt til at pålægge en vagtordning.

Taxinævnet kan altså ikke genkende det billede, som CA tegner. Samtidig vil jeg også opfordre branchen til at fokusere på dens egen hånd på rattet. Selv om flertallet af de eksisterende vognmænd er op i årene, har branchen ikke selv gjort noget aktivt for at tilskynde til et generationsskifte. Taxinævnet har sågar oplevet et bestillingskontor, der forsøgte at holde på sine tilknyttede vognmænd, selv om vognmændene ønskede at indlevere deres tilladelser til nævnet og gå på pension.

Taxinævnet kan heller ikke genkende CAs bemærkninger om, at de 200 tilladelser, som ifølge ham mangler akut, blot kan gives til de chauffører, der har stået på venteliste i adskillige år. På kontaktudvalgsmødet 30. maj 2017 anbefalede branchen som følge af chaufførmanglen, at evt. nye tilladelser kun skulle opslås til eksisterende vognmænd. Ifølge branchen for at sikre, at vognene ville være på gaden i flere timer.

Taxinævnet indgår p.t. i en dialog med branchen om, hvordan vi skaber de bedste forhold og den bedste service. Den indsats fortsætter uforandret – men lad os gøre det i en konstruktiv ånd. For vi har jo det samme mål.