Taxichef har kun to ønsker til ordførernes forhandlinger

Når Folketingets transportordførere skal forhandle en ny og moderniseret taxilovgivning på plads, har bestyrelsesformanden i Danmarks største og ældste taxiselskab, Taxa 4x35, kun to ønsker til politikerne.

Foto: Brian Bergmann

Ligeså længe krigen mellem Uber og almindelige hyrevogne har raset, lige så længe har den synet på vej mod afgrunden. Allerede inden sommerferien var situationen så tilspidset, at regeringen sendte et notat ud til Folketingets transportordførere med et udspil til en moderniseret taxilovgivning, og torsdag blev det fulgt op med et indledende forhandlingsmøde i Transportministeriet. Men ifølge Palle Christensen, bestyrelsesformanden i Taxa 4x35, Danmarks største og ældste taxiselskab, er løsningen ganske simpel: Lige vilkår for alle hyrevogne.

»For mig at se, er der to centrale ting, der overskygger alt andet: Alle skal have de samme krav og vilkår, og så skal vi have en overgangsperiode, så der er tid til at omstille sig til den nye virkelighed,« siger Palle Christensen, der er ligeglad om konkurrenterne hedder Uber, DanTaxi eller Dansk Limousine Center – bare alle skal følge de samme love og regler. Han fremhæver, at man er nødt til at have en form for kontrol med indtægterne, så Skat får, hvad der ifølge lovgivningen tilkommer dem.

Som loven er i dag, skal taxierne have et kontrolapparat, der registrerer, om der sidder andre end chaufføren i bilen. Derudover holder et andet apparat øje med om taxameteret kører. Dermed kan man se, hvornår der har været passagerer i taxien, om taxameteren har været i gang og efterfølgende holde det op mod de indtægter, der er blevet betalt skat af. Når der ikke er sådan et system, bliver det for nemt at snyde Skat, og det går udover de taxier, der kører hvidt, mener Palle Christensen.

»Uden de her kontrolapparater i vognen, så kommer vi til at konkurrere på skattebetalingen, og det gavner ikke noget,« siger Palle Christensen, der desuden efterspørger simplere regler og mere gennemskuelighed i taxitilladelserne. Det vil være med til at øge konkurrencen og sænke prisen, vurderer han.

I øjeblikket er der ikke færre end fire forskellige slags tilladelser til såkaldt erhvervsmæssig personbefordring – én til taxikørsel, en anden til limousinekørsel, en tredje til sygetransport og en fjerde til offentlig servicetrafik. Det vil regeringen gerne slå sammen til én universaltilladelse, og selv hvis det betyder, at der kommer flere biler i taxibranchen, byder bestyrelsesformanden for Taxa 4x35 forslaget velkomment. For det vil øge fleksibiliteten og dynamikken og i sidste ende komme forbrugerne til gode, påpeger han.

»Hvis man booker en limousine, kan man betale 3000 kroner og så have den ene vogn hele dagen. Det må taxibranchen ikke. Vi skal køre efter taxameter, og det er nogle helt andre priser. Hvis vi får ophævet skillelinjerne, så kan vi reducere spildtiden, omkostningerne og dermed også prisen«.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, fortalte onsdag til Berlingske Business, at det fra partiets side var et ufravigeligt krav, at der fortsat skulle være videoovervågning i alle hyrevognene. Det har været med til at højne chaufførernes og kundernes sikkerhed siden det blev obligatorisk i 2012, forklarede Kim Christiansen. Men står det til Taxa 4x35’s bestyrelsesformand, Palle Christensen, skal transportordførerne ikke lade uenighed om dét afholde dem fra en ny og moderniseret taxilov:

»Det er en irrelevant detalje i det store billede. Taxibranchen omsætter for mere end fem milliarder om året, så hvis videoovervågning koster 5000 per bil, så er det jo nærmest ligegyldige småpenge. Det væsentlige er de lige vilkår«.