Taxaselskab starter priskrig med Uber

Taxa firmaet 4x27 er nu så presset af Uber i Storkøbenhavn, at de sænker prisen på taxameteret.

Foto: Simon Skipper

København: Med over 1000 biler kørende rundt i Storkøbenhavn er Uber blevet en alvorlig konkurrent for taxiselskaberne. Så alvorlig at Taxi 4x27 nu prøver at gå i priskrig med Uber. Det skriver Avisen.dk.

Selskabet skærer fra 1. maj en fjerdedel af prisen i bestemte takstperioder. Det oplyser direktør Thomas R.B. Petersen til Avisen.dk. Han er leder af bestillingskontoret, hvis fulde navn er Taxi 4x27 Amager-Øbro.

- Fra 1. maj går vi i priskrig med Uber. Vi sætter taksterne ned med 25 procent på bestilte taxier på den såkaldte kilometertakst 1, oplyser Thomas R.B. Petersen, og fortsætter:

- Det vil sige, at prisen på en kilometer s kørsel falder fra 15,25 kroner til 11,44 kroner. Dog med undtagelse af myldretiden fra klokken 7.00 til 9.00 og 15.00 til 17.00.

Han vil ikke sidde med hænderne i skødet og se på, at Uber stille og roligt tager kunder fra Taxi 4x27, der i dag har 250 hyrevogne tilknyttet.

Prissænkningen skyldes dog også, at selskabet venter øget konkurrence i fremtiden.

I Folketinget er man blandt andet på grund af Ubers indtog ved at varme op til en revision af taxilovgivningen. Politikerne afventer dog i første omgang en række retssager mod Uber-chauffører.

Tirsdag er der retssager mod seks Uber-chauffører i Københavns Byret. Her håber Thomas R.B. Petersen, at chaufførerne bliver dømt.

Også i Københavns Kommune har Uber været i fokus, efter det er kommet frem, at den københavnske musikfestival Distortion samarbejder med tjenesten.

Det har mandag fået kommunen til at give festivalen et ultimatum. Enten skal festivalen stoppe samarbejdet med Uber eller også trækker kommunen sin millionstøtte til Distortion, skriver DR.

I Dansk Taxi Råd så man gerne mere konkurrence på taximarkedet - men konkurrencen bør være på fair og lige vilkår, siger direktør Trine Wollenberg ti Avisen.dk.

I dag er der fastlagt maksimale priser for taxiture i Danmark. Imens kan Uber helt selv fastlægge deres priser efter udbud og efterspørgsel. Blandt andet kan Uber hæve priserne drastisk, når efterspørgslen er stor, for derved at tiltrække flere chauffører til et område.

Hvis selskaberne selv kan bestemme priserne, kan der komme flere taxiprodukter på hylderne, forudser Trine Wollenberg.