Taskebutik kæmper mod Fona-fælde

Landets største forhandler af tasker, Neye, forsøger at tilpasse sig en virkelighed, hvor specialbutikker er hårdt presset af nethandel og global konkurrence. Efter en årrække med minus er der nu plus på bundlinjen, og flere butikker er på vej.

Camilla Raffnsøe er adm. direktør for den danske familievirksomhed Neye, som ejes af Neye Fonden, der har til formål at støtte kræftforskningen. Foto: Ólafur Steinar Gestsson Fold sammen
Læs mere

Hun havde svært ved at sove om natten, og ansigtsudtrykket på det gamle maleri, som hænger over skrivebordet på hjørnekontoret, syntes endnu mere alvorligt og nærmest bebrejdende. Beslutningen om at lukke Neye-butikken på Strøget midt i København gav Neyes administrerende direktør, Camilla Raffnsøe, søvnløse nætter og hallucinationer, for det var her, manden på væggen over skrivebordet, Johannes Neye, i 1881 slog dørene op for sin galanteributik, der senere blev Danmarks største forhandler af tasker med 36 butikker fordelt over hele landet.

Men i en tid med pres på specialbutikker fra globale konkurrenter, nethandel og store supermarkeder var beslutningen nødvendig for at undgå samme skæbne, som senest Fona har lidt, nemlig butiksdøden. Butikken på Strøget lå i Neyes eget hus, og med stigende priser på butikslejemål i Indre By var det en bedre forretning at leje lokalerne ud til tøjgiganten Zara end selv at drive detailhandel der.

»Mit job er at optimere vores forretning bedst muligt, og hvis det er at lukke på Vimmelskaftet og lave en lejekontrakt med Zara, så gør jeg det,« siger Camilla Raffnsøe og tilføjer, at det »gav god mening på bundlinjen«.

Flere butikker i provinsen

Camilla Raffnsøes strategi for Neye går dog langt fra ud på at lukke butikker. Det handler om tilpasning, og det handler om at gøre den 135 år gamle fondsejede virksomhed tidssvarende. For Neyes vedkommende er det altså dels et spørgsmål om at balancere detailhandel med håndtering af ejendomme, og dels en øvelse i at indrette de enkelte butikker i en størrelse og med et sortiment, der passer til forbrugernes adfærd anno 2016.

»Jeg overtog et rigtig gammelt butiksnet, som trængte til at blive moderniseret. Selv om vi er en lille kæde, står vi med fuldstændig samme problemstilling på alle fronter som andre specialforretninger, og du kan ikke have et butiksnet, som ikke er tidssvarende,« siger Camilla Raffnsøe.

Udfordringerne hobede sig op for Neye under finanskrisen, hvor forbrugerne holdt på pengene, og få havde brug for en ny taske. Det gjorde ondt på taskebutikskæden, som gennem en årrække måtte inkassere underskud. Efter fire år med røde tal blinkende på driften viste regnskabet i 2013/2014 igen overskud, som igen i 2014/2015 voksede en anelse til lidt over 19 millioner kroner. Camilla Raffnsøe forventer et endnu bedre resultat i indeværende år, og de gode takter skyldes ifølge direktøren blandt andet en grundig gennemgang af butikkerne.

Kunden i centrum

»Vi mangler en lille håndfuld, før vi er igennem dem. Men det handler om at lave en butik, som ikke ligner noget fra Ruder Konges tid, som har et interiør, der er indbydende, og som har det rigtige sortiment,« siger Camilla Raffnsøe og fortæller, at mange butikker er blevet reduceret i størrelsen for at gøre huslejen mindre og dermed gøre de enkelte butikker mere rentable, ligesom personalet er blevet opgraderet til at være langt mere serviceorienteret.

»Der er ikke så meget hokus pokus over det, vi har gjort. Det er detail, og det handler om at følge op på kundernes behov og følge op på, hvad der virker,« siger Camilla Raffnsøe.

Lukningen af den første Neye-butik på Strøget i København er ifølge Camilla Raffnsøe ikke et signal om, at Neye ikke ønsker at være til stede i hovedstaden. Det vil man, og kæden er i høj grad også synlig i landets provinsbyer. Og det er en bevidst strategi, fortæller direktøren. For selv om gågaderne i de mindre byer er præget af butikslukninger, tror Camilla Raffnsøe på en fremtid for Neye med endnu flere butikker i provinsen.

»Det er vigtigt at tro på, vi stadig har nogle provinsbyer, hvor man gerne vil handle lokalt, hvis man ellers får tilbudt det rigtige sortiment til de rigtige priser. Hvis alle trækker sig, bliver det nogle underlige byer. Vi kan godt drive butikker i provinsen,« siger Camilla Raffnsøe.

Ny butik i Vanløse

Neye har netop lukket en kontrakt om butikslokaler i det kommende butikscenter i Vanløse, men det er primært i provinsen, at kæden de kommende år vil åbne flere butikker. Målet er at nå 50 inden for de næste par år. Samtidig har Camilla Raffnsøe netop fået godkendt en millioninvestering i nethandel.