Tankrederi nyder godt af lav oliepris

Maersk Tankers har tjent pænt på den lave oliepris.

Morten Engelstoft, chef for Maersk Tankers Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Oliepriser ned til omkring 30 dollar pr. tønde er et enormt problem for A.P. Møller - Mærsk. Men i et lille hjørne af virksomheden bringer den dramatiske situation på oliemarkedet smilene frem. For i Maersk Tankers – en af de ældste dele af A.P. Møller - Mærsk – er lave oliepriser godt for forretningen.

»Maersk Tankers er kommet ud med et yderst tilfredsstillende resultat. Vi er selvfølgelig blevet hjulpet af et stærkt marked, men vi har også gjort mange ting for at levere et godt resultat,« siger leder af APM Shipping Service Morten Engelstoft

Maersk Tankers kom ud af 2015 med et overskud på over en mia. kroner – en fremgang på over 20 pct. Årsagen er, at tankskibsmarkedet er en af de industrier, som nyder godt af lave oliepriser. Det skyldes, at den lave pris giver gode marginer til de raffinaderier, som producerer råolien til diesel eller benzin.

»De har tjent pænt i 2015, fordi prisen på råolie er faldet hurtigere end prisen på raffinerede produkter. Det betyder, at de har kørt en stor produktion, og det øger efterspørgslen efter transport,« forklarer Engelstoft.

Maersk Tankers er af de mest traditionelle dele af A.P. Møller - Mærsk, og rederiets rødder går helt tilbage til 1928. Men rederiet har haft svært ved at tjene penge og i en periode har A.P. Møller - Mærsk valgt at nedprioritere området. Blandt andet har ledelsen holdt sig fra nye investeringerne i 2012 og 2013.

I stedet har opmærksomheden været rettet mod at gøre Maersk Tankers mere effektivt.

»Vi har et mål om, at vi skal være de bedste på omkostningssiden i industrien. Vi kan se, at vi de seneste år har reduceret omkostningerne hurtigere, end markedet har. Vi ser omkostninger som noget, der skal ned hvert år, og vi gør meget for at benchmarke alle detaljer om vores omkostninger i forhold til konkurrenterne. Det lykkedes vi godt med i 2015,« siger Morten Engelstoft.

Han siger, at det gode 2015 med pæne fragtpriser kan fortsætte ind i 2016.

»Det bliver ikke helt så godt som i 2015, men stadig udmærket. Det trækker i positiv retning , at vi stadig forventer en lav oliepris, fordi det vil øge efterspørgslen, og at salget af nye biler ligger pænt. I modsat retning trækker de relativt mange nybygninger, de store lagre af raffinerede produkter og den generelle tvivl om den økonomiske vækst,« siger Morten Engelstoft.

Maersk Tankers har stor fokus på at forny den flåde, som langsomt er blevet forældet, fordi der ikke har været brugt penge på nye skibe. Gennemsnitsalderen har krydset ti år, og den skal ned primært ved at købe moderne brugte skibe, som i øjeblikket er væsentligt billigere end at bestille helt nye skibe.