Tailify får millionindsprøjtning

Den svenske startupvirksomhed Tailify får indflydelsesrige personer på sociale medier til at markedsføre brands. Nu har virksomheden modtaget en millioninvestering fra SEED Capital og flytter til København.

Drengene bag Tailify bruger selv megen tid på de sociale medier, og nu hjælper de andre med at tjene penge på det. Her ses fire af de fem stiftere. Fra venstre: Didrik Svendsen, Joakim Barje, Fredrik Andersson og Fredrik Segerby. Den femte stifter er Philip Gustafsson. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du er ivrig læser af blogs eller bruger meget tid på det billedbårne sociale medie Instagram, har du måske opdaget det. Når en person har mange af de såkaldte følgere, der holder øje med de ting, de lægger op, er der mulighed for at gøre en forretning ud af det.

Ved at sende markedsføring fra brands ud på de sociale medier kan man ifølge virksomheden Tailify opnå en mere personlig og involverende markedsføring, der rammer den rigtige målgruppe.

Tailify blev etableret af fire svenskere og en nordmand i oktober 2013, og den administrerende direktør, Fredrik Segerby, fortæller, at de fik ideen, fordi de som mange andre unge havde mere travlt med at være på de sociale medier frem for at studere.

»Vi opdagede, at mange mennesker på sociale medier som Instagram og på blogs har 100.000 eller en million følgere. Hver dag sender de her mennesker kvalitetsindhold ud til de personer, der følger med, og hvis man er interesseret i mode, så følger man måske en person, der har samme smag som en selv. Vi tænkte, at nogen skulle hjælpe de personer, der har mange følgere, med at tjene penge på at være så gode til at lægge kvalitetsindhold ud til så mange mennesker,« siger Fredrik Segerby.

Solgte billetter for Disney

Tailify har allerede arbejdet med brands som Disney, Marc Jacobs og Unilever, der står bag mærker som Neutral, Frisko og Knorr. For Disney fik de en række nordmænd, der er dygtige på sociale medier, til at sende en 15 sekunders lang trailer for en Disney-film ud, og effekten var tydelig.

»Disney havde forventet at sælge 70.000 billetter til filmen, men de solgte i stedet 120.000 billetter. Vi kan ikke sige med 200 procents sikkerhed, at det kun skyldtes os, men vi er overbevist om, at vores markedsføring har haft en medvirkende effekt,« siger Fredrik Segerby.

For virksomhederne handler det om at finde de rigtige personer til at markedsføre lige deres produkter. Desuden kan det være svært at måle, hvilken effekt markedsføringen egentlig har. Det hjælper Tailify med.

»Hver gang nogen lægger markedsføring ud til deres følgere gennem os, kan vi se det og måle effekten af det. Vi kobler os til for eksempel Instagram, så vi kan samle data fra den person, der lægger det ud, og se hvor meget engagement, det skaber,« siger Fredrik Segerby.

Den svenske startup har netop fået en investering på »mere end to millioner, men mindre end ti« fra den danske venturefond SEED Capital.

Pengene skal bruges til at udvide teamet og arbejde sig ind på det danske marked, hvor det hidtil har været de svenske og norske markeder, der har været i fokus. Derfor er Tailify flyttet til Danmark, hvor de fem stiftere nu arbejder side om side med andre tech-startups i kontorfællesskabet Founders House i København.

Drengene bag Tailify vil desuden bruge penge på at udvikle deres hjemmeside, så personer med mange følgere og virksomheder, der vil købe markedsføring, selv kan melde sig til og automatisk blive matchet med hinanden.

Niveauet for startups stiger

Helle Uth er investeringschef hos SEED Capital, der står bag millionindsprøjtningen i Tailify. Hun fortæller, at de tror på, der er et stort marked for Tailifys ydelse.

»Vi har valgt at investere i Tailify, fordi der er et kæmpestort potentiale for en ny, mere relevant marketingkanal, hvor brands kan kommunikere gennem personer, som har stor indflydelse på netop deres målgruppe og gennem nogle kanaler, som målgruppen har stor interesse i. Vi ser det som en ny måde at skabe en relevant tilstedeværelse for brands i specifikke målgrupper, og drengene fra Tailify er kommet godt på vej og har bevist, at de har potentialet til at skabe en international virksomhed,« siger hun.